Recenzie “Umanii” de Matt Haig

Autor: Matt Haig
Editura: Nemira
Nr. Pagini: 376
Publicată la 11.01.2019
Acordă o notă

ACUM GĂSEȘTI UMANII PE:

Matt Haig reprezintă pentru mine, ca cititor, un pas spre maturitate, spre un tip de lectură care mă inspiră și care mă face să reflectez asupra unor lucruri serioase. Am citit despre Matt și știu că acesta s-a luptat aprig cu depresia. Admir oamenii care reușesc să transpună în poveștile lor lucruri personale, dând naștere unor personaje din propria lor experiență. Consider că este un lucru fascinant să îți folosești povestea de viață pentru a ajunge la cititor, și nu pentru a vinde mai bine operele tale, ci pentru a impresiona, a transmite un mesaj și pentru a te face auzit. Nu mulți reușesc, dar Matt cred că a reușit cu brio în fiecare carte.

De la “Cum să oprești timpul” am ajuns la “Umanii” pentru că am auzit numai lucruri bune despre această carte, ce are influențe diferite față de cele pe care le-a folosit Haig în ultimele cărți. Oricum, este clar, în orice poveste simte nevoia să introducă elemente supranaturale, dar face acest lucru cu măiestrie și talent. Da, sunt foarte încântată de el și îmi place super mult stilul său. Este un autor matur, trecut prin viață, care știe să scrie și să transmită un mesaj prin cuvintele sale. În plus, are și imaginație și nu îi este teamă să o folosească în contexte diferite.

Acum trebuie să vă explic intriga, ce poate la prima citire o să vă pară ciudată, dar are sens, va rog să mă credeți. Un extraterestru intră în corpul unui profesor de matematică, Andrew Martin, pentru a-l împiedica să dea în vileag rezolvarea unei formule matematice ce ar putea permite dezvoltarea rasei umane și implicit, să pună în pericol alte forme de viață din galaxie. Mai exact, elucidează ipoteza Riemann pentru că își dorește bani și faimă, și își sacrifică în schimb timpul cu familia sa. Atunci când extraterestrul îl posedă, Andrew dispare, însă în locul său rămâne doar un “costum” ce se plimbă liber pe străzile din Cambridge. Aici începe partea care mie mi s-a părut super haioasă: extraterestrul nu ne cunoaște lumea, nu ne știe oamenii și nu știe cum “funcționăm”. De aceea se va înfrunta cu foarte multe situații extrem de amuzante, iar în ignoranța sa va învață să fie pământean, asta până când reușește să elimine toți apropiații profesorului care posibil știu despre ceea ce acesta a descoperit. Doar că acest “nou” Andrew este total diferit de Andrew “cel vechi”, mai afectuos, mai atent, mai focusat pe familie. Deci ce s-a întâmplat cu aceasta de s-a schimbat brusc? Toți apropiații lui se întreabă acest lucru…

În “Umanii” se pune mult accent pe dragoste, pe a doua șansă și pe familie. Extraterestrul Andrew încearcă să se dedice familiei sale și se vede speranța, o flacără care până acum câteva luni era pe punctul de a se stinge. Curios din fire explorează tot ce vede în jur și îi place. Se dedică familiei, câinelui, trăiește fiecare clipă și de bucură de ea. Aici vrea Matt Haig să ne atragă atenția. În lumea în care trăim, poate nu avem timp să se bucurăm de lucrurile mărunte sau de viața pe care o avem. Avem un job, griji, responsabilități, care ne împiedică să spunem “DA” unor lucruri uneori banale, dar atât de frumoase pentru suflet.

Sfârșitul este sfâșietor și mi-a dat atât de mult de gândit, încât mi s-a părut că am rămas fixată doar pe el, decât pe ceea ce tocmai am terminat de citit. O carte de nota 1000, care merită toată atenția voastră.

Cartea se găsește pe Libmag.ro