Recenzie ”Aristotel și Dante descoperă secretele Universului” de Benjamin Alire Sáenz

de | dec. 17, 2021 | Dragoste, Ficțiune pentru Adolescenți, Literatură Contemporană, Recenzii cărți

Aristotel și Dante descoperă secretele Universului este un roman despre familie și prietenie al autorului apreciat de critici – Benjamin Alire Sáenz. Am avut această carte în minte încă de anul trecut – am văzut câteva recenzii foarte bune pentru ea pe social media, dar cumva am lăsat-o mereu la o parte. Până acum câteva săptămâni când mi-a revenit din nou pe radar aflând că a câștigat o mulțime de premii: Stonewall Book Award (2013), Printz Honor (2013), YALSA Best Fiction for Young Adults (Top Ten) (2013), Pura Belpre Autor Premiu (2013).

Este posibil ca Aristotel și Dante descoperă secretele Universului să fie antiteza fiecărei cărți groaznice pe care am citit-o vreodată. De fapt, aceasta este genul de carte care îmi dă speranță că universul ar putea fi încă un loc ok pentru a trăi, că publicarea nu este doar o afacere fără inimă, ci și un loc în care meșteșugurile încă supraviețuiesc și dau viață poveștilor bune. Trebuie doar să le poți găsi.

Și ce descoperire s-au dovedit a fi Aristotel și Dante.

Sáenz scrie o narațiune frumoasă a doi băieți care se luptă să înțeleagă dragostea și identitatea în timp ce își descoperă locul în lume și ceea ce înseamnă unul pentru celălalt. Cuprinși de vibrațiile calde și sumbre ale verii, Aristotel și Dante își readuce cititorul înapoi în zilele lipsite de griji ale adolescenței. Cu o proză asemănătoare cu un flux de conștiință, autorul inserează dezinvolt adevăruri emoționale, uneori profunde, alteori blânde și alteori ambele. Din această cauză, cititorul împărtășește călătoria cu protagonistul său, Aristotel, sau pe scurt Ari. Simțim fiecare râs auzit, fiecare sărut împărtășit și fiecare lacrimă vărsată.

Atingând subiectele încântătoare de a fi fidel inimii tale și de puterea cuvintelor, explorarea poverii este ceea ce mi s-a părut cel mai convingător. Spre deosebire de Dante, care este un iubitor avid de poezie și filozof și un strigător deschis, dar și deschis, Ari se luptă cu singurătatea, sexualitatea și furia din secretele familiei sale. Pe parcursul romanului, pe măsură ce Ari se maturizează, el învață să-și poarte povara suferinței așa cum o face orice adult.

Cred că încercam să fac în așa fel încât viața mea să fie necomplicată deoarce totul din interiorul meu mi se părea atât de derutant.

Momentele de auto-descoperire sunt discrete, profunde și scrise strălucit. Din acest motiv, romanul își echilibrează atât de bine diferitele lumi – majorat, queer și romantism. Narațiunea nesigură a lui Ari cred că este ceea ce face acest roman atât de special. În cadrul poveștii, Ari nu spune cititorului ce simte cu adevărat despre anumite lucruri pentru că nici el însuși nu știe, dar acțiunile sale vorbesc de la sine. De altfel, îi descoperim vulnerabilitățile prin intermediul lui, chiar dacă el încearcă din toate puterile să și le ascundă. Este pur și simplu minunat acest aspect.

Aristotel și Dante au un farmec aparte. Te cuceresc și te păstrează prezent în povestea lor până la final. Și crede-mă, îți vei dori să nu mai ajungi acolo.

Aristotel și Dante descoperă secretele Universului este o lectură grozavă dedicată unei comunități a cărei cultură este frumoasă și merită să fie văzută.

Titlu: ARISTOTEL ȘI DANTE DESCOPERĂ SECRETELE UNIVERSULUI
Autor: Benjamin Alire Sáenz
An apariție : 2012
Nr. Pagini: 377
Gen Literar: Romance
Nota recenzorului: 8 / 10
Vizualizari recenzie: 1672

Alte recenzii de la Benjamin Alire Sáenz:

Recenzie „Clubul” de Ellery Lloyd
Recenzie „Clubul” de Ellery Lloyd

Înainte să începem, vreau să vă spun că autorul acestei cărți este un duo, alcătuit din soții Collette Lyons și Paul Vlitos. Mi s-a părut foarte tare faptul că un cuplu împarte aceeași pasiune pentru scrisși că a avut norocul de a-și vedea o carte publicată împreună....

Recenzie ”Teoria Tăcerii” de Iulian Tănase

Dați linistea, vă rog, mai tare!! În plină eră a comunicațiilor în masă, a promovării beneficiilor socializării, a upgradării din ce în ce mai performante a mijloacelor de comunicație, a interacțiunii umane prin cuvânt, Iulian Tănase scrie o carte despre tăcere (no,...

Oana-Maria Ioniță a fost redactor Booknation.ro și a scris 9 articole. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Oana-Maria Ioniță aici.