Recenzie ”Doctorul cel bun” de Damon Galgut

de | aug. 24, 2023 | Ficțiune, Istorie, Literatură Contemporană, Psihologie, Recenzii cărți

Mi-am dorit tare mult să citesc cartea aceasta deoarece Promisiunea (despre care v-am povestit aici) a fost peste așteptări și peste medie. Damon Galgut, autorul acestei cărți care a câștigat Booker Prize în 2021, a crescut în Pretoria, Africa de Sud în perioada de apogeu a violenței regimului Apartheid și a mentalității creștine conservatoare la care face referire în multe dintre cărțile sale. Tendințele și doctrina acestuia sunt teme pe care le reia și de care este evident îngrijorat și marcat din copilărie. Analiza psihologică pe care o face personajelor sale este deosebită și foarte inteligent construită.

Contextul social și politic al epocii invită parcă la complot, trădare și abuz. Suntem în Africa de Sud (nu ni se spune cu exactitate zona) după desființarea sistemului Apartheid, într-o zonă rurală, slab populată și dezvoltată și urmărim destinele a doi medici ce practică într-un spital aproape abandonat. Unul dintre ei, Frank, este deja veteran și așteaptă de câțiva ani să preia conducerea spitalului, celălalt, Laurence, abia a sosit și pare decis să se implice activ și să îmbunătățească procedurile în spital. Discrepanța dintre cele două caractere este evidentă.

Între apatia lui Frank și entuziasmul lui Laurence situația devine conflictuală și generează tensiune pe fondul trădării și minciunilor. Lumea în care cei doi trăiesc este apatică și lipsită de posibilități reale. Speranțele pe care sfârșitul Apartheidului le-a insuflat aproape au dispărut din cauza deselor dezamăgiri și eșecuri. Laurence este un idealist, este convins că orice fapt mărunt poate pune lucrurile în mișcare, dar Frank, deja obișnuit cu rutina locului, a cunoscut de prea multe ori dezamăgirea ca să mai spere că s-ar putea schimba ceva. În ciuda eforturilor pe care noul venit le face, Frank nu se poate molipsi cu entuziasmul lui și noua prietenie își ratează parcursul de la început cu toate că cei doi sunt forțați zilnic de situație să socializeze. Ideile propuse de Laurence i se par inutile și imposibil de pus în practică lui Frank. El așteaptă ceva, dar nu știe exact ce anume și s-a resemnat cu situația în care se află considerându-se aproape fericit. Din posibili prieteni devin pe nesimțite dușmani, iar trădarea nu întârzie să apară.

Istoria satului, un avanpost al unei visate patrii bantu, condusă la un moment dat de un dictator negru a cărui legendă încă bântuie locul, a anulat orice șansă de dezvoltare, senzația de peisaj dezolant fiind foarte acută. Zona aceasta a fost cedată de guvernul alb băștinașilor, dar resursele sunt inexistente. Zvonuri despre activitatea frauduloasă a acestui fost dictator obligă autoritățile să trimită în zonă un detașament de soldați care au misiunea de a-l prinde. Comandantul acestui grup este omul care declanșează amintiri traumatizante din trecutul lui Frank și îl obligă pe aceasta să iasă din letargia lui obișnuită. Pe fondul tulburărilor politice și sociale, atât Frank (care se declară cunoscător al problemelor politice din zonă), cât și Laurence își dezvăluie ignoranța când violența explodează.

Galgut construiește cele două personaje în antiteză, dinamica relațională dintre cei doi este favorabilă schimbărilor de atitudine și gândire, le analizează fiecare gând și acțiune atât de detaliat și din atâtea unghiuri încât n-ai cum să nu te întrebi: Cine este de fapt doctorul cel bun? Ce fel de calități și defecte morale caută să pună în lumină Galgut în această lume rasială blocată între schimbări obscure și fără sens?

Titlu: Doctorul Cel Bun
Autor: Damon Galgut
Traducător: Adriana Bădescu
An apariție : 2023
Editura: LITERA
Nr. Pagini: 272
Nota recenzorului: 9 / 10
Vizualizari recenzie: 3445

Alte recenzii de la Damon Galgut:

Recenzie ”Pasagerul” de Cormac McCarthy
Recenzie ”Pasagerul” de Cormac McCarthy

Cu toată bravada mea și cu toate că mă bat cu pumnul în piept că nu mă las influențată, n-am avut încotro și m-am aliniat și eu printre entuziaștii cititori ai lui McCarthy, stârnită de isteria din online la apariția pe piața românească a dipticului romanesc Pasagerul...

Recenzie ”Grădinile Finzi-Contini” de Giorgio Bassani

Grădinile Finzi-Contini este considerat deja un clasic al literaturii italiene, o poveste de dragoste (o dragoste adolescentină, cu fluturi în stomac, cu treceri repetitive de la clipe abisale pline de lacrimi amare la clipe de extaz absolut udate cu stropi de...

Angela este redactor Booknation.ro de 5 ani, 2 luni, 29 zile și a scris până acum 585 articole. Se află pe poziția 2 din 15 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.