Recenzie “Făptuitorii” de Guenter Lewy

de | oct. 26, 2022 | Istorie, Recenzii cărți

Guenter Lewy face un studiu amplu asupra Holocaustului. Dacă până acum în majoritatea cărților cu aceeași tematică îi aveam drept protagoniști pe Victimile Holocaustului, în această opera accentul este pus pe Asasinii lor. Desigur în comparație cu victimile, criminalii naziști nu au scris autobiografii în care să-și prezinte actele de cruzime. Din această cauză prea puține sunt cunoscute în legătură cu viața de după război ale criminalilor care au stat în spatele mașinăriei morții.

La baza cărții stau cele 929 dosare judiciare germane despre ucigașii naziști publicate de Universitatea din Amsterdam. De aici autorul a scos la rampă multe exemple dându-ne numele și faptele concrete ale acestora, inclusiv soarta lor ulterioară în Germania Democrată.

Mai întâi Lewy prezintă câteva date generale despre Holocaust, descriind apoi uciderile în masă. În următoarele capitole este prezentată și exemplificată acea slujbă în “Fabrica morții” și se face un portret detaliat al ucigașilor. Se efectuează o incursiune în modul de selectare a naziștilor, a psihanalizei lor, dar și acelor “piloni slabi” ai acestei fabrici care au refuzat să participe la omoruri. Vedem motivațiille și viziunile lor.

În penultimul capitolul, ne sunt prezentate câteva procese judiciare ale naziștilor inclusiv pedepsele suportate de acești monștri, majoritatea fiind niște erori judiciare. Ultimul capitol explică cum a fost posibil Holocaustul, din punctul de vedere al contextului istoric și al ideologiei naziste.

Probabil mai există studii sau relatări ale istoricilor privind viața criminalilor de război, eu însă nu am citit asemenea articole/cărți. Prin urmare mi-a fost interesant să citesc această carte și am găsit aici multe curiozități. Am rămas șocată de pedepsele prea blânde primite de către mulți dintre cei implicați în cea mai mare eroare umană și masacru care a marcat secolul trecut. În multe cazuri s-a estimat că cel implicat nu a fost decât un pilon care nu lua deciziile. Dor oare ar fi putut Hitler să-și pună în aplicare planul dacă nu avea susținători și executori ai ideilor lui malefice?! Răspunsul este cu siguranță unanim.

Titlu: FĂPTUITORII
Autor: Guenter Lewy
Editura: OXFORD UNIVERSITY PRESS
Nr. Pagini: 256
Gen Literar: Istorica
Vizualizari recenzie: 3185

Alte recenzii de la Guenter Lewy:

Recenzie ”Anna O” de Matthew Blake
Recenzie ”Anna O” de Matthew Blake

„Al său propriu lăcaş îşi este mintea şi doar ea poate din Rai un Iad şi-un Iad din Rai să facă” – Paradisul Pierdut de Milton Rezumat Doctorul Ben Prince, un psiholog criminalist specializat în cazurile de crimă comise de oameni în timpul somnului, dezvoltă o obsesie...

Recenzie ”Hideaway” de Penelope Douglas
Recenzie ”Hideaway” de Penelope Douglas

Noaptea Diavolului continuă, chiar și după șase ani... În urmă cu șase ani, a avut loc evenimentul celebru din seara cunoscută sub numele de Noaptea Diavolului, dar acum Kai pare să-și fi pierdut interesul pentru Rika, iubita lui Michael, care a fost ținta atenției...

Taisia Crudu a fost redactor Booknation.ro și a scris 211 articole. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Taisia Crudu aici.
Mă numesc Taisia și sunt o cititoare înflăcărată! Citesc, pentru că este un mod agreabil de a petrece timpul liber și a îmbina utilul cu plăcutul. Îmi place lectura fiindcă îmi dă posibilitatea să evadez din realitate și să trăiesc mai multe vieți. Am oportunitatea să vizitez diferite locuri, să simt o multitudine de sentimente și senzații atunci când totul mă ține pe loc sau când cad în rutina zilnică. Și desigur, îmi place să cred că cu fiecare carte citită “cresc” un pic. Încerc să găsesc ceva “bun” în fiecare lectură. După fiecare carte devin mai curioasă și mai motivată să citesc mai mult, să descopăr lucruri noi și interesante. Este poate cel mai ușor mod de a te redescoperi și a te reinventa. Cititul e la modă!