Recenzie „Necredincioasa” – Ayaan Hirsi Ali

Autor: Ayaan Hirsi Ali
An apariție : 2011
Editura: Rao
Nr. Pagini: 476

Volum autobiografic tulburător care a stârnit multe controverse odată cu apariţia sa. Autoarea împărtăşeşte cu cititorii săi gânduri intime şi explică fiecare pas care au făcut-o să devină necredincioasă. Mi-a plăcut foarte mult faptul că în paginile cărţii se găsesc şi fotografii din arhiva personală a autoarei.

Necredincioasa de Ayaan Hirsi AliPersonal cred că scopul romanelor autobiografice este acela de a ne face cunoştinţă, într-un mod indirect dar intim în acelaşi timp, cu personalităţi din lumea întreagă. În cele mai fericite cazuri, romanul autobiografic împărtăşeşte poveşti de viaţă nemaipomenite şi devine text motivaţional pentru cei care se afundă în paginile cărţii respective. Acesta este şi cazul volumului „Infidel”, tradus în româneşte „Necredincioasa”, scris de Ayaan Hirsi Ali.

Personajul principal al volumului, însăşi autoarea, este „una dintre cele mai controversate figuri politice şi o ţintă pentru terorişti, o personalitate notabilă şi enigmatică, ale cărei critici vehemente asupra Islamului au făcut să fie îndrăgită de către conservatori şi populară printre cei de stânga…”, precizează The Boston Globe.

Autoarea s-a născut în Somalia în 1969. A trăit mare parte a tinereţii sale în ţări islamiste precum Somalia, Arabia Saudită sau Etiopia. Copilăria şi adolescenţa autoarei au fost marcate de întâmplări care depăşesc imaginaţia multora dintre noi: de la bătăi crunte, la circumcizie şi până la mariaj forţat, toate acestea în numele religiei şi al onoarei. Mariajul forţat a fost cel care a determinat-o pe Ayaan să fugă în Olanda. Aici a început să lupte pentru propria libertate şi linişte. Când le-a obţinut, autoarea nu s-a oprit, ci a continuat să lupte cu mare dăruire pentru drepturile femeilor venite din ţările Islamice.

După multă muncă, autoarea a  devenit membră a Parlamentului Olandez. Din cauza acţiunilor demarate pentru a proteja femeile islamiste, Ayaan Hirsi Ali a fost ameninţată cu moartea şi atacată de islamiştii extremişti. „Oamenii mă întreabă mereu cum este să trăieşti primind ameninţări cu moartea. E ca şi când ai fi diagnosticat cu o boală cronică. Se poate amplifica şi te poate omorî sau nu. Se poate întâmpla într-o săptămână sau se poate întâmpla timp de decenii.”, menţionează autoarea în volum.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Ayaan Hirsi Ali.

Spre finalul cărţii, autoarea volumului autobiografic ne spune că a plecat din Olanda în Statele Unite, unde continuă lupta pentru apărarea drepturilor femeilor musulmane.

Există nişte concluzii care m-au năpădit imediat ce am terminat de parcurs acest volum. În primul rând, ar trebui să apreciez mai mult că am avut norocul de a mă naşte şi de a creşte sănătos într-o ţară unde libertatea de exprimare şi libertatea femeilor sunt garantate. În plus, încep să îmi dau seama că religia neînţeleasă şi aplicată radical face mai mult rău decât bine. Autobiografia lui Ayaan Hirsi Ali mi-a dat sentimentul că trebuie să muncesc şi să lupt pentru ceea ce îmi doresc şi depăşesc teama atunci când aceasta mă înconjoară.

Recomand această carte tuturor. Este un volum tulburător, dar merită citit până la ultima filă.