Recenzie „O frunză” de Silvia Vecchini și Daniela Iride Murgia

Daniela Iride Murgia
Editura: Signatura
Nr. Pagini: 36
Gen Literar: Carti pentru copii
Recenzie de Adela Ptr.
Publicată la 6.11.2019

Nu de puține ori paginile cărților pentru copii tăinuiesc felurite metafore. Dragostea, copilăria, răbdarea sau adevărul se îmbracă mereu în straie noi și se perindă în fața ochilor celor care citesc, desvrăjind înțelesuri subtile.

În veșminte de metaforă regăsim și frunza, personajul principal din cartea O frunză, scrisă de Silvia Vecchini și ilustrată de Daniela Iride Murgia.

O lectură fugarnică ar dezvălui povestea simplă a unei frunze care se avântă în necunoscut în drumul ei spre moarte. Trezită din somn de vântul rece al toamnei, frunza observă schimbările din jurul ei și alege să-și transforme căderea pe pământ într-o călătorie. Fascinată de obiectele din proximitatea ei visează la o calătorie cu tramvaiul; este prinsă între spițele unei biciclete; se lasă atinsă de mâna unui copil.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Silvia Vecchini.

Dar nu numai avântarea în necunoscut și mister ne-o sugerează frunza, ci și curajul schimbării. Prin gestul de a îmbrățișa rafala de vânt frunza anulează destinul trist al celorlalte frunze uscate. Mai mult decât atât, pentru aceasta căderea pe pământ sau drumul cu bicicleta devin revelări ale unei lumi minunate, tăinuită până atunci. Întâlnirea cu copilul, însă, este cea fundamentală pentru că spulberă și ultima fărâmă de frică, anulează gândul singurătății și insuflă curajul pentru a explora și alte lucruri noi și misterioase.

Ilustrativ putem observa alăturarea a două planuri. Regăsim, o dată, un plan principal din care fac parte elemente ale terestrului și care ancorează în realitatea poveștii: tramvaiul, oamenii care mătură frunzele, copacii sau bicicleta. Alături de acesta coexistă un plan secundar, abstract. Circularitatea și fluiditatea acestuia trimit, pe de o parte, la esența frunzei. Pe de altă parte, fiind construit în jurul planului terestru, el poate semnala destinul diferit al frunzei în raport cu fiecare element.

Frumusețea mesajului acestei cărți rezidă și din implicarea pe care acesta i-o facilitează cititorului. Asigurându-ne că vântul nu plecase, autoarea ne ademenește în imaginarea unei continuări a poveștii.