L-am descoperit pe autorul Roland Smith și cărțile scrise de el de puțin timp. Dar mă bucur că am făcut-o pentru că s-au dovedit a fi cărți perfect pe gustul noii generații fiind îndrăgite de tânăra mea adolescență de 11 ani.

Despre Roland Smith pot să va spun că este un autor de origine americană. Înainte de a se dedica în întregime carierei literare, a lucrat peste 20 de ani la o grădina zoologică. Această activitate și lucrul cu animalele au fost o reală sursă de inspirație pentru cărțile pe care le-a scris ulterior.

De-a lungul timpului cărțile sale au fost intens nominalizate și premiate cu diverse premii importante în literatură. Romanul Peak a fost premiat în 2007 cu National Outdoor Book Award la categorii cărți pentru copii.

Cărțile pe care le-a realizat sunt în mare parte adresate copiilor sau categoriei young adult. A scris atât romane cât și cărți de non-ficțiune. Unele cărți le-a scris în colaborare cu soția sa care este de asemeni scriitoare.

Și-a început cariera literară în 1990 ințial cu cărți de non-ficțiune. Are 10 astfel de cărți publicate. Împreună cu soția saă Marie Smith a publicat 7 cărți cu poze. Iar romane are în jur de 30 de cărți publicate, unele făcând parte din serie de cărți. Așa cum se întâmplă și cu volumul pe care vreau să vi-l prezint în acest articol.

Peak este prima carte dintr-o serie care cuprinde momentan 4 cărți. Prima carte din serie, cea de față a fost publicată inițial în 2007. Volumul al doilea al seriei, Pe marginea prăpastiei despre care o să va vorbesc într-un articol ulterior, a fost publicat inițial la o distanță de 8 ani, în 2015. Ca și primul volum, și acesta este tradus în limba română.

A treia carte din serie se numește Ascent și a fost publicată în 2018. Această carte, continuă aventurile tânărului Peak de această dată în munții din Myanmar. A patra carte din serie, Descent publicată în 2020, ne prezintă aventurile lui Peak din Tibet. Aceste două cărți nu sunt încă traduse în limba română, dar sperăm să ne bucurăm de ele tot prin intermediul editurii Act și Politon care s-a ocupat și de primele două volume ale seriei.

Antidotul perfect pentru un copil care consideră cărțile plictisitoare…Subiectul atractiv, linia captivantă a poveștii lui Peak asigura savoarea acestei expediții. – Publishers Weekley

Peak – despre ce-i vorba

Cartea urmărește povestea adolescentului Peak Marcello, pasionat de alpinism. Povestea ne este prezentată în cele 29 de capitole ale cărții și debutează cu momentul când tânărul nostru de 14 ani este capturat de trupele Swat în timp ce escalada un zgârie-nor din Manhattan, New York, confundat fiind cu un terorist. Problema și mai mare a tânărului nostru este faptul că deși el are o reală experiență în cățăratul clădirilor, alții nu o au. Și în vâltoarea evenimentelor, faptele sale sunt promovate de presă, devenind sursă de inspirație pentru alți tineri. Doar că din păcate pentru ei, finalitatea nu este una fericită și un copil moare după ce încearcă să se catare pe clădiri asemeni lui Peak.

Peak locuia la momentul respectiv în New York cu mama sa, tatăl vitreg și cele două surori gemene pe care le avea. În urma evenimentelor, judecătorul hotărăște însă că are două alternative. Fie rămâne până la 18 ani într-un centru de detenție juvenilă, fie se mută la tatăl sau biologic, alpinist de meserie în Thailanda pentru următorii aproape 4 ani. Și cum nici tatăl sau nu e mai liniștit ca Peak, acesta își propune să-l transforme în cea mai tânăra persoană care a escaladat Everestul. Va las pe voi să descoperiți aventurile și pățaniile de care aceștia vor avea parte în noua lor viață din Katmandu. Ce zici ți-am trezit curiozitatea?

Impresii personale

Afirmațiile celor de la Publishers Weekley mi s-au părut foarte interesante când am primit cartea această. Așa că am vrut să testez cu fiica mea cartea și să vedem cât de adevărate sunt. Pot să va spun sincer că într-adevăr cartea a avut un adevărat succes în ce o privește. Capitolele deși sunt 29 la număr sunt scurte iar scrisul este suficient de mare cât să permită lecturarea rapidă a cărții. Limbajul este actual și trezește interesul tinerilor cititori așa cum din păcate nu reușește s-o mai facă Huckleberry Finn sau Tom Sawyer. Povestea este prezentata chiar de Peak, la persoana intai.

Peak este o carte care se adresează copiilor și adolescenților deopotrivă și reușește cu multă savoare și amuzament să le trezească interesul pentru  literatură. Este genul de carte din care tinerii rămân cu un bagaj informațional bogat în ceea ce privește alpinismul dar și geografia, dat fiind că te poartă din America în Thailanda, oferindu-ți posibilitatea să vizualizezi cu ochii minții Himalaya, Everestul, Bangkok-ul și Tibetul.

Este de asemeni o carte impresionantă despre regăsirea sufletească dintre un fiu și un tată, despre maturizare și despre formarea personalității. Este un Bildungsroman modern. Ai zice că e genul de carte perfectă pentru băieți. dar pot să va spun din experiență că reușește să cucerească și fetele în aceeași măsură. Este pur și simplu o carte irezistibilă și spun asta pentru că am citit-o și eu după ce a terminat-o fii-mea. Este genul de carte care te face să înțelegi ce caută tinerii cititori și cum a reușit Roland Smith să găsească rețeta pentru a ajunge la sufletele lor.

Interesant mi s-a părut faptul că capitolul trei al acestui volum este cel care da titlul celui de-al doilea roman din serie, Pe marginea prăpastiei. Dat fiind că încă nu am pus mâna pe ultimele două volume ale seriei, nu știu dacă autorul a respectat acest element că o semnătură personală și în celelalte volume, dar ar fi într-adevăr o idee inedită.

Va urez lectură plăcută și va aștept cu impresii în comentarii.

📚 Ți-a plăcut recenzia cărții PEAK?

Vezi toată lista de cărți scrise de Roland Smith sau...

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA PEAK CU REDUCERE DE PE:

Titlu: Peak
Autor: Roland Smith
Editura: EDITURA ACT SI POLITON
Nr. Pagini: 303
Gen Literar: Young adult
Publicată la 17.04.2021
Nota recenzorului: 9

Recenzie „Între două fronturi” de Oana David

La ceas târziu, înșir aceste rânduri de suflet fericit. Mă copleșește un sentiment de mândrie pentru simplul fapt că reușesc să cunosc scriitori contemporani, contemporanii mei, care scriu bine. Și când zic bine, sunt în totalitate îndreptățită să îi declar oameni...

Recenzie ”Sărbătoarea continuă” de Ernest Hemingway

Am citit această carte după ce am citit Soția din Paris și a fost un avantaj deoarece eram deja familiarizată cu anumite evenimente și cu multe dintre personajele despre care Hemingway povestește. Soția din Paris este de fapt o replică la această carte în care...

Simona Mihalache este redactor Booknation.ro de 941 zile și a scris până acum 64 articole. Se află pe poziția 10 din 36 de redatori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Simona Mihalache aici.