Recenzie ”Povestea mea” de Michelle Obama

Nr. Pagini: 620
Gen Literar: Biografii si memorii
Recenzie de Anca Ivanov
Publicată la 20.05.2019
Nota recenzorului: 9/10

ACUM GĂSEȘTI POVESTEA MEA PE:

Cea mai admirată femeie din Statele Unite, conform unui sondaj Gallup desfășurat în prima parte a lunii decembrie, își spune povestea într-o carte apărută în luna iulie 2018 la Editura Litera. “Povestea mea”, cartea lui Michelle Obama, încearcă, cu umor și onestitate, să prezinte urcușurile și coborâșurile pe care i le-a adus în cale viața. Fiică, femeie de carieră, soție, mamă, ea reușește să fie de asemenea, prima afro-americancă ce ocupă locul de Primă Doamnă a Statelor Unite sau FLOTUS, conform numelui de cod (First Lady of the United States).

Născută în partea de sud a orașului Chicago, crescută într-o familie modestă dar cu principii solide de viață, Michelle LaVaughn Robinson descoperă devreme că ambiția și munca îndârjită sunt direct corelate cu rezultatele obținute. Elevă eminentă, se face remarcată devreme și reușește să studieze la unele dintre școlile de top ale Americii – Princeton University și Harvard Law School.

Primul capitol, intitulat chiar “Povestea mea”, ne face părtași la o copilărie care, fără să fie ușoară, este luminată de dragostea părinților și a rudelor numeroase și prezentate cu originalitate, la zbaterea unei fete de culoare să își depășească mereu limitele dar și la reușitele și satisfacțiile pe care fiecare pas înainte i le aduce. Descoperim un Barack Obama tânăr dar ambițios și charismatic care o cucerește cu seriozitatea și intensitatea cu care își construiește viitorul, dar și o Michelle Obama care nu este deloc fericită cu intrarea în lumea politică a soțului pe care îl va vedea din ce în ce mai rar până la câștigarea alegerilor prezidențiale.

Povestea noastră”, cel de-al doilea capitol, ne introduce în culisele uneia dintre cele mai cunoscute familii, într-o perioadă cu provocări majore dar și reușite care aduc satisfacții pe măsură, cu lupte politice dar și momente de onestitate. Toate acestea sunt trăite cu intensitate de Michelle Obama, împărțită între asumarea rolului social pe care îl are dar și între nevoia disperată de a-și proteja fiicele de pericolele expunerii la o mediatizare atât de mare.

Energică, ambițioasă și non-conformistă, Michelle Obama ne povestește în ultimul capitol, “Povestea continuă” despre lupta ei pentru a nu fi doar un decor în lumea Casei Albe, pentru implementarea programelor dragi sufletului său  – introducerea unei alimentații cât mai sănătoase în familiile din toată țara, o susținere vizibilă și pragmatică pentru familiile militarilor plecați în teatre de război, accesul tinerilor din zone defavorizate sau din familii ale minorităților la un învățământ de calitate.

Scrisă într-un ritm alert și într-un limbaj accesibil, cu o notă de auto-ironie și în mod evident încercând să păstreze cât mai mult o viziune obiectivă asupra tuturor evenimentelor, cartea lui Michelle Obama este nu numai o fereastră către un fragment din istoria recentă, dar și o lectură atractivă atât pentru cei interesați de istorie sau politică, ci și pentru cei care își doresc o lectură ușoară și relaxantă, ca o discuție la o cafea cu o prietenă spirituală și inteligentă.