Recenzie „Anul fugarilor” de Sunjeev Sahota

de | sept. 9, 2021 | Beletristică, Cărți Premiate, Ficțiune, Istorie, Literatură Contemporană, Recenzii cărți

Am tot amânat cartea aceasta și m-am lăsat influențată de ratingul scăzut de pe Goodreads și de numărul mare de pagini. Dar nu mai fac greșeli d-astea pentru că mi-a plăcut foarte mult. Și ar fi trebuit să mă gândesc că ce e #musai chiar e musai.

Este o carte a disperării, a deciziilor luate în momente de cumpănă, a mâinii forțate, este o carte care povestește câtă speranță există în sufletul omului chiar și atunci când totul pare pierdut. Este despre a supraviețui și a merge mai departe când nu a mai rămas nimic pentru care să lupți. Este despre schimbare și sacrificiu. Este despre umilință, pierderi, exploatare, cruzime și sărăcie. Sentimentul de neputință este copleșitor și este principala emoție transmisă de carte, punându-le în umbră pe toate celelalte.

Sunt patru personaje principale, diferite ca ziua de noapte, fiecare cu propriile așteptări și cu propria mentalitate definită de origine, educație, experiența trăită, dar mai ales motivație. Dar Golgota lor este la fel de crudă și amară. Emigrarea, ruperea de patria lor săracă și plină de prejudecăți și legi nescrise, dar imposibil de încălcat, le sfâșie inimile. Este o încercare, un test suprem, iar pentru unii reușita echivalează cu salvarea familiei lăsate în urmă. Lipsa de șanse, condițiile și greutățile îi iau prin surprindere și îi obligă să lupte. Au plecat convinși că se îndreaptă spre șansa vieţii lor și au ajuns într-un loc care-i privește cu scepticism și fără o fărâmă de înțelegere sau bunăvoință.

Educați în sistemul castelor, născuți în diverse pături sociale, realizează că în Anglia, împart aceeași castă și aceasta îi situează pe ultima treaptă socială, îi dezumanizează și transformă în unelte, statutul de om piere odată cu șansele visate. Își plătesc călătoria spre Vest sacrificându-și sănătatea și riscându-și viața, convinși că odată ajunși acolo lucrurile se vor îndrepta și vor găsi stabilitate și siguranță. Când își părăsesc țara sunt convinși că au pierdut deja tot ce ar fi putut pierde, dar noua lor țară le dovedește că mai au încă multe de oferit, fără a primi nimic în schimb. Sunt despuiați de empatie, bunătate și înarmați cu ferocitate și egoism. Învață legea celui mai puternic și și-o însușesc convinși că e singura modalitate de supraviețuire. Sunt aruncați într-o lume indiferentă la durerea lor, o lume dezgustată de acest val de fugari mizeri și săraci a căror cultură e atât de diferită de a lor și de multe ori imposibil de înțeles. Aici, fiecare este pentru el, iar educația și cultura indiană n-au loc și nu pot fi aplicate.

Tochi, Avatar și Randeep sunt cei trei emigranți pe care îi urmărim în poveste. Unul plecat ilegal, unul cu o viză de student și al treilea cu o viză de căsătorie. Drumurile lor se întrepătrund și destinele lor sunt puternic influențate de Narinder, o indiancă cu cetățenie britanică și o credincioasă Sikh ferventă.

Autorul reușește să redea într-un mod realist legăturile și sentimentele pe care le dezvoltă fiecare personaj în parte. Suspiciunea și frica le coordonează fiecare mișcare, iar prietenia nu are loc în această lume a lipsurilor. Împart același vis, de a găsi un job decent, și aceeași frică, de a fi prinși și deportați, dar cam aici se termină asemănările dintre ei. În lupta lor disperată pentru supraviețuire, egoismul primează, iar cruzimea devine singura lor armă. Cei trei nu reprezintă individualități distincte, ci portretizează tipologia a milioane de fugari ce se zbat într-o lume crudă, coruptă, meschină și indiferentă la deznădejdea lor care-i exploatează și îi umilește.

De la prejudecăți legate de statut social la fanatism religios, Anul fugarilor ne demonstrează cât poate un om să îndure, până unde poate să decadă și cât de mult îl poate schimba ceea ce experimentează. Recomand.

Titlu: ANUL FUGARILOR
Autor: Sunjeev Sahota
An apariție : 2020
Editura: ART
Nr. Pagini: 666
Gen Literar: Fictiune
Nota recenzorului: 9 / 10
Vizualizari recenzie: 1183

Alte recenzii de la Sunjeev Sahota:

Recenzie ”Animal pe moarte” de Philip Roth

Romanul "Animal pe moarte" de Philip Roth realizează o meditație profundă asupra iubirii, morții și trecerii timpului, străbătută de un fir narativ complex și captivant. Romanul explorează relația dintre un profesor universitar în vârstă, David Kepesh, și o tânără...

Recenzie “Problema Spinoza” de Irvin D. Yalom

Psihologul și psihanalistul Irvin D. Yalom, autor al mai multor lucrări de psihoterapie, a delectat publicul larg și cu câteva romane, între care și “Problema Spinoza”. Acest volum dezvoltă în paralel două planuri, la distanța de câteva secole, care se...

Recenzie ”Ispita bodyguardului” de Jennifer L. Armentrout

,,El o poate proteja de oricine, însă nu și de el însuși” Povestea din Ispita bodyguardului explorează aventura tumultoasă a unei jurnaliste, Alana Gore, și a bodyguardului ei, Chandler Gamble, într-o călătorie presărată cu provocări și atracție. Confruntată cu o...

Angela este redactor Booknation.ro de 5 ani, 2 luni, 13 zile și a scris până acum 579 articole. Se află pe poziția 2 din 15 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.