Recenzie ”Cei care cumpără stele” de Anca Mizumschi

de | nov. 11, 2022 | Beletristică, Ficțiune, Istorie, Literatura Română, Recenzii cărți

Exoticul Orient cu aromele lui de mirodenii și siropuri parfumate, cu gust dulceag, cu iz de basm șeherezesc și Occidentul reprezentat de cizma italiană idilică cu puternice familii de negustori ce înființau dinastii locale și stăpâneau domenii vaste pierdute printre terase de viță-de-vie și livezi de citrice sunt tablourile pitorești în care Anca își deapănă povestea. Poveste ce cerne ca o sită dumnezeiască doar oameni cu suflet cald, cu inimă mare și poveștile lor de viață, pline de bucurie și durere, de realizări și eșecuri, de speranțe și visuri.

Este o carte care idealizează iubirea. Nu doar iubirea pasională, ci și iubirea platonică, dragostea familială, prietenia, iubirea neîmpărtășită. Fiecare dintre ele, pusă în talerul lumii la întrecere cu eternitatea sau nemurirea va atârna de fiecare dată mai greu.

Sunt oameni pentru care totul în viață sunt banii. Dar merge încrederea cumpărată cu bani? Cât costă un prieten bun? Are preț loialitatea? Dragostea? Poți cumpăra viață cu bani? Un suflet distrus poate fi reparat contra cost? Poți cumpăra fericirea, satisfacția sau liniștea sufletească? Poți schimba sănătatea șubredă pe un cec în alb? Poți face troc cu necazurile?

Pe fondul social al epocii în care absolutismul începea simtă primii spini ai rebeliunii, plantați de înaintașii iluminismului ce erau de asemenea în căutare de metode de eliberare a gândirii de sub dogma religioasă, autoarea reușește schițeze o adevărată frescă a societății otomane a acelei perioade, animată de o varietate de personaje, de toate vârstele și categoriile sociale cu diverse înclinații și aspirații, de la matematicianul venetic și indolent până la sultana bulimică și trufașă. Ne este prezentat un amalgam de credințe, etnii, rase ce constituie un melanj exploziv de tendințe și gândiri.

Musa trimisese până atunci două scrisori. Una în care povestea despre porturi cu nume străine, despre stâncile fără număr ale Mediteranei, naufragii și pirați de care auzise, dar care pe ei îi ocoliseră; cea de a doua, despre fortificațiile Genovei, străzi înguste și dealuri portocalii și noua casă de la Spezia, aflată în construcție.
Meryem, vrei să știi ce face fiul tău? Meryem, a scris Musa, vrei să-ți citesc? Numele băiatului venea în valuri mari, care se loveau unele de celelalte și ștergeau literele din cuvinte, inima îi bătea din ce în ce mai repede de spaima că va pierde tot ce era scris în capul ei, dar de fiecare dată dădea din cap că nu. În sinele ei, lumea se îngustase și nu mai încăpeau alte amintiri. Îi făcea rău atâta viață.

Sabia Islamului, Umbra lui Allah pe Pământ, mărețul Padișah, Califul musulmanilor de pretutindeni își ostoiește conștiința, neliniștea și regretele încercând să cumpere stele. Sultanul se afundă într-o mlaștină a greșelilor și a speranțelor deșarte, singurele care îl mai liniștesc și, la care visând, îl mai ajută să-și regăsească pacea. Personajele transmit judecăți de valoare și reflecții despre iubire, pasiune, atracție, apartenență, rost, credință încercând să stabilească niște diferențe decisive și majore între ele și influența și puterea pe care o au acestea în viața fiecăruia dintre ei. Cartea nu este concentrată pe conturarea lumii, a epocii, a concepțiilor, a politicii, a intrigilor, dar fresca a ieșit admirabil datorită viziunii, stărilor sufletești și acțiunilor personajelor.

Împletind realitatea istorică cu onirismul, dramatismul cu senzualitatea, mergând pe urma unor visuri ce promit nemurirea, autoarea ne propune câteva personaje puternice, pline de mister și bântuite de traume din trecut, dar caracterizate de demnitate și magnetism ce se luptă cu mari frământări sufletești. Pe ideea că feminitatea este înfricoșătoare și grațioasă în egală măsură, iar bărbații extrem de fragili puși în fața dragostei și a deciziilor radicale, autoarea ne oferă o paletă complexă de personaje aflate în ipostaze extrem de diferite: tineri și bătrâni, curajoși și dezinteresați, temători și temerari, nesiguri și deschizători de drumuri, profesioniști și aspiranți, emaptici și toleranți, deschiși și chinuiți, senzuali și abstinenți, credincioși și atei, aflați pe urmele unor legende aproape uitate sau doar în căutarea propriei fericiri.

Este o poveste ce te îndeamnă visezi, ce transmite pozitivism și speranță. Poveștile adunate ale unor suflete traumatizate de pierderi și dureri personale din trecut, care se luptă cu propriul coșmar, cu vina, cu nevoia, cu dorul sau cu frica. Și tocmai aceste slăbiciuni și defecte le dau profunzime și credibilitate și te ajută empatizezi perfect cu fiecare în parte. Cartea expune un existențialism firesc și lăuntric intens, fără complicații filozofice, dar cu multe semnificații simbolice subtile strecurate printre rânduri. Exploatând la maximum amestecul dintre orientalism și occidentalism, cartea emană empatie și bunătate datorită personajelor care, deși trăiesc într-o societate de obicei periculoasă, plină de vicii și molime, perfidă și egoistă, aleg umanitatea și sunt înclinați către gesturi și sentimente nobile și altruiste. M-am pierdut printre poveștile și trăirile personajelor, m-au sensibilizat și m-au făcut visez la alte epoci în care tendințele și prioritățile erau cu totul diferite de ceea ce trăim noi în prezent.

Titlu: CEI CARE CUMPĂRĂ STELE
Autor: Anca Mizumschi
An apariție : 2022
Nr. Pagini: 336
Gen Literar: Fictiune
Nota recenzorului: 9 / 10
Vizualizari recenzie: 6677

Alte recenzii de la Anca Mizumschi:

Recenzie ”Anna O” de Matthew Blake
Recenzie ”Anna O” de Matthew Blake

„Al său propriu lăcaş îşi este mintea şi doar ea poate din Rai un Iad şi-un Iad din Rai să facă” – Paradisul Pierdut de Milton Rezumat Doctorul Ben Prince, un psiholog criminalist specializat în cazurile de crimă comise de oameni în timpul somnului, dezvoltă o obsesie...

Recenzie ”Hideaway” de Penelope Douglas
Recenzie ”Hideaway” de Penelope Douglas

Noaptea Diavolului continuă, chiar și după șase ani... În urmă cu șase ani, a avut loc evenimentul celebru din seara cunoscută sub numele de Noaptea Diavolului, dar acum Kai pare să-și fi pierdut interesul pentru Rika, iubita lui Michael, care a fost ținta atenției...

5 2 votes
Angela este redactor Booknation.ro de 5 ani, 1 lună, 14 zile și a scris până acum 569 articole. Se află pe poziția 2 din 13 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.