Recenzie “Dincolo de ordine. Alte 12 reguli de viață” de Jordan B. Peterson

by | Jun 8, 2021 | Dezvoltare Personală, Lecturi Motivaționale, Psihologie, Recenzii cărți

🔥 CARTEA DINCOLO DE ORDINE. ALTE 12 REGULI DE VIAȚĂ ARE REDUCERE PE:

Informațiile și poveștile cuprinse în volumul 12 reguli de viață: Un antidot la haosul din jurul nostru scris de psihologul Jordan B. Peterson mi s-au părut foarte interesante și utile, așă că, imediat ce am aflat că există o continuare, am comandat-o.

Din introducerea cărții Dincolo de ordine. Alte 12 reguli de viață am aflat că a fost lansată pe piață după declanșarea pandemiei generate de Covid-19, autorul inserând câteva explicații în această direcție. Deși păstrează aceeași structură, respectiv 12 capitole, tonul și continuțul sunt diferite.

Pe parcurs am regăsit  multe îndrumări directe pentru o viață echilibrată, să nu ajungem nici martiri, nici victime. Multe sfaturi sunt desprinse din experiența acumulată de Jordan B. Peterson din activitatea clinică, făcându-se referire la  situațiile clienților, în detrimentul poveștilor din viața personală, care au fost din abundență în primul volum. Autorul face trimitere la versete din Biblie, reia ideile unor mari filozofi și psihologi (între care Nietzche,  Freud și Jung) și face referire la diverse personaje (ca de exemplu Hobbitul, Răzbunătorii, Harry Potter, Frumoasa din Pădurea Adormită, etc.) pentru a ne prezenta elementele de ordine și haos.

În ciuda diferențelor de temperament, omul e ființă socială și are nevoie să comunice cu ceilalți. Autorul ne atrage atenția că o situație poate fi percepută în moduri diferite, care pot genera comportamente diferite. Un copil care nu are prieteni are șanse mari să ajungă un adult cu probleme psihiologice, pentru că nu va ști să interacționeze cu semenii.

În cele ce urmează, ni se recomandă să ne stabilim propriile țeluri și să ne mobilizăm pentru atingerea lor. Atunci când întâlnim obstacole, e bine să le înfruntăm, iar atunci când ne dorim ceva să nu  amânăm ce ne face plăcere, căci viața e scurtă și merită să o trăim din plin.

Cartea insistă pe ideea de a ne stabili un set de reguli sănătoase și ne arată cum se dezvolă corupția și minciuna, fie prin comitere fie prin omitere. Prin asumarea de sarcini suplimentare ne depășim limitele, ne dezvoltăm și obținem rezultate din ce în ce mai bune. (Angajamentele și sacrifiicile care au urmat i-au maturizat pe cei care au îndurat, i-au făcut oameni mai buni.)

Tocmai acest instinct de căutare a sensului – care este mult mai profund decât simplul raționament – este cel care ne orientează cum se cuvine viața, astfel încât să nu fim copleșiți de ceea ce se află dincolo de noi, sau, la fel de periculos, să nu fim năuciți și împiedicați să creștem de sisteme de valori și convingeri perimate, prea mărginite sau etalate cu excesivă trufie.

Pentru a duce o viață desăvârșită, autorul ne recomandă să renunțăm la ideologii (de exemplu, comunism, nazism, marxism și alte –isme) și ne arată că ele se dovedesc până la urmă distructive pentru individ. Pornind de la termeni singulari precum națiunea, economia, patriarhatul, opresiunea, poporul, aceste curente, deși simple și atractive la început, sunt de fapt fenomene complexe. Jordan B. Peterson arată că ele îi atrag cu precădere pe cei leneși și rău intenționați, care schimbă sensul inițial al -ismului și ne recomandă să ne concentrăm pe problemele mici cu care ne confruntăm (Fă-ți curat în dormitor. Ai grijă de familia ta. Ascultă-ți conștiința….renunță la ideologie.)

Pe parcursul cărții primim sfaturi pentru o căsnicie fericită, psihologul ne arată că nu există partener perfect ci relații construite cu grijă. Aceste relații sunt dinamice, ele necesită negociere și adaptare permanetă. Cu altă ocazie vorbește despre educarea copiilor și subliniază faptul că, de multe ori, copiii protejați excesiv ajung adulți cu probleme, nefiind antrenați să rezolve situațiile cu care se confruntă. (Tocmai cei care au avut o viață prea ușoară – fiind răsfățați și crescuți în spiritul unei false stime de sine – adoptă rolul de victimă și un comportament resentimentar.)

Ca și volumul precedent, cartea de față, Dincolo de ordine. Alte 12 reguli de viață, se termină într-o notă optimistă. Jordan B. Peterson ne îndeamnă să fim recunoscători pentru ceea ce avem și ne încurajează să trecem cu bine peste decesul persoanelor dragi. Să te prăbușești în urma unei pierderi tragice, aceasta este prin urmare adevărata trădare a persoanei dragi care s-a stins, și nu este în niciun caz un omagiu, căci multiplică efectul acestei catastrofe mortale.

📚 Ți-a plăcut recenzia cărții DINCOLO DE ORDINE. ALTE 12 REGULI DE VIAȚĂ?

Vezi toată lista de cărți scrise de Jordan B. Peterson sau...

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA DINCOLO DE ORDINE. ALTE 12 REGULI DE VIAȚĂ CU REDUCERE DE PE:

Titlu: Dincolo De Ordine. Alte 12 Reguli De Viață
Autor: Jordan B. Peterson
Nr. Pagini: 368
Gen Literar: Psihologie, Pedagogie
Publicată la 8.06.2021
Nota recenzorului: 10

Recenzie ”Midnight Blue” de L. J. Shen

Recenzie ”Midnight Blue” de L. J. Shen

A fost odată ca niciodată, un zeu rock care s-a îndrăgostit de o simplă muritoare. Trebuia sa fie usor. Eu aveam nevoie de bani. El avea nevoie de o dădacă, de cineva care să îl împiedice să tragă pe nas până la ultima suflare. Am fost aleasă special pentru el....

Recenzie “Ultima vară otrăvită” de Tony Mott

Cum va spuneam cărțile lui Tony Mott sunt o descoperire recentă pentru mine. Atât de recentă încât nu am reușit să pun mâna pe volumul doi al seriei Gigi Alexa dar m-am trezit cu ocazia de a citi volumul al treilea. În general nu prea îmi place să sar volumele pentru...

Recenzie „Întoarcerea” de Jennifer L. Armentrout

-N-am mai avut niciodată ceva care să fie doar al meu, a spus el cu gura lipită de gura mea. Nimic care să fi fost vreodată doar pentru mine și pentru nimeni altcineva. N-am fost niciodată primul pentru cineva. M-a sărutat și apoi și-a înălțat capul. L-am privit în...

Elena Constantin este redactor Booknation.ro de 98 zile și a scris până acum 13 articole. Se află pe poziția 21 din 36 de redatori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Elena Constantin aici.
Pasionată de lectură si de psihologie, îmi place să încurajez dezvoltarea unei vieți armonioase. Valorile personale sunt: autocunoaștere, bunăstare, dragoste, obiectivitate, prietenie, spiritualitate.