Recenzie Introducere în Psihanaliză de Sigmund Freud

Editura: Trei
Nr. Pagini: 662
Recenzie de Sergiu Telbisz
Publicată la January 24, 2015

Introducere in psihanaliza “Introducere în Psihanaliză”, opera I din colecția Sigmund Freud este și va fi întotdeauna pentru mine o poartă spre înțelegerea vieții.

Nu foarte mulți cunosc  cu adevărat în ce constă Psihanaliza și contribuția ei în dezvoltarea noastră. Unii o critică, alții o ignoră iar unii o studiază.

Mahatma Gandhi spunea următoarele cuvinte „La început te vor ignora, apoi vor râde de tine, apoi vor lupta împotriva ta și apoi vei câștiga.”. Consider că acesta este cel mai bun rezumat al operei lui Sigmund Freud.

Deigur aș putea să enumăr toate motivele pentru care psihanaliza este contestată sau adorată. Nu mă voi angrena în această discuție, în fond este o recenzie.

Cartea este foarte frumos structurată. De fapt este scrisă într-o manieră foarte personală, directă. Poți să simți că ești prezent la un seminar de-al lui Freud, iar el stă în fața ta și îți explică tot ceea ce el a descoperit. Îl “auzi” cum vorbește cu tine datorită faptului că este scrisă la persoana întâi, a doua și a treia plural . Unele teme sau seminarii sunt mai greu de digerat fără câteva cunoștințe de bază în domeniu, însă multe sunt o plăcere de citit chiar și pentru un nou venit.  ( este totuși o introducere)

Ați pățit vreodată să vă gândiți la ceva și să spuneți altceva (act ratat)? Ați vrea să zgâriați puțin suprafața în a vă înțelege visele? De ce este sexualitatea importantă pentru individ? ( Atenție foarte mare!; nu se referă la actul sexual) Ce sunt pulsiunile? Ce este refularea? Ce este inconștientul, preconștientul, conștientul? Dar Id, ego și superego? etc.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Sigmund Freud.

Acestea sunt doar câteva din întrebările ale căror răspunsuri le puteți găsi aici. Desigur este doar o introducere în curentul psihodinamic al psihologiei, în alte cuvinte, mai mult vă va deschide apetitul. Practic este un rezumat, ghid pentru întreaga operă freudiană. Dar este un rezumat scris de Freud însuși pentru tinerii studenți care doresc să intre în tainele psihologiei abisale.

Carte conține următoarele capitole mari: 1. Introducere în psihanaliză; 2. Interpretarea viselor; 3. Psihologia inconștientului4. Cuvântul de spirit și raportul său cu inconștientul5. Studii despre sexualitate; 6. Inhibiție, simptom și angoasă;  7. Nevroză, psihoză, perversiune; 8. Nevroză la copii; 9. Studii despre societate și religie; 10. Eseuri de psihanaliză aplicată; 11. Tehnica psihanalizei;

În concluzie recomand această carte cu căldură oricărei persoane doritoare a înțelege (în curent psihodinamic) viața, gândurile și comportamentele noastre. Este atât o carte pentru noii veniți în Psihologie cât și pentru cei deja scufundați în domeniu.

“Marile probleme ale lumii şi ale ştiinţei trebuie să ne solicite îndeosebi atenţia. Adesea, însă, nu serveşte la nimic formularea simplului proiect de a te consacra cutarei sau cutarei mari probleme, pentru că nu ştii întotdeauna încotro trebuie să-ţi îndrepţi paşii. În munca ştiinţifică este mai raţional să abordezi faptele pe care le ai în faţă, obiectele care se oferă de la sine investigaţiei noastre. Dacă procedăm cu seriozitate, fără idei preconcepute, fără speranţe exagerate şi dacă norocul ne surâde, se poate întâmpla ca, mulţumită conexiunilor care leagă tot şi toate, părţile şi întregul, această cercetare întreprinsă fără pretenţie să deschidă calea de acces pentru studiul unor mari probleme.” Sigmund Freud “Introducere în Psihanaliză”.

O minunată introducere în Psihanaliză și în curentul psihodinamic al Psihologiei. Teorie susținută de multe exemple clinice sau întalnite în viața de zi cu zi.

Unele sub-capitole sunt foarte greu de înțeles fiind foarte tehnic explicate.