Recenzie Minciuni pe Canapea de Irvin D. Yalom

de | nov. 23, 2014 | Beletristică, Literatură Contemporană, Psihologie, Recenzii cărți

minciuni-pe-canapeaIrvin D. Yalom este un celebru psihanalist american. Toată viaţa sa a fost fascinat de literatură, însă la presiunile familiei a fost nevoit să aleagă o carieră medicală. De-a lungul anilor a scris mai multe cărți în care a îmbinat poveștile pacienților , cu ficțiunea. Minciuni pe canapea este, însă, prima sa operă 100 % fictivă (deși tema psihologică este păstrată).

Întrebarea în jurul căreia este construit acest roman este una foarte interesantă: „Își poate pierde un psihiatru mințile? Poate fi el păcălit, sedus, manipulat chiar în timpul ședințelor în care ar trebui să dețină controlul asupra pacienților?”

Plin de sine, Ernest Lash, un tânăr psihanalist ignoră sfaturile mentorului său Marshal Streider, recurgând în timpul ședințelor de terapie la metode experimentale. Însă, pacienta pe care acesta decide să aplice aceste metode, Caroline Leftamn nu e cea mai indicată persoană, aceasta considerându-l pe Ernest principalul motiv pentru care soțul a părăsit-o și dorind să se răzbune. Deschizându-și tainele sufletului, Ernest află tot mai multe lucruri despre sine (dar și despre natura umană  și devine din ce în ce mai vulnerabil. De cealaltă parte, nici Marshal nu practică ceea ce predică, fiind atras în lumea jocurilor de noroc de unul din pacienții săi, descoperind astfel metode de a face bani profitând de cunoștințele pe care le are.

Minciuni pe canapea este un roman fascinant și surprinzător ce demonstrează că absolut toți oamenii sunt vulnerabili în fața singurătății și a iubirii (indiferent de natura sa). Cartea, la fel ca și celelalte scriituri ale lui Yalom a fost primit cu mare interes de către public, și lăudat de către critici. De pildă, cei de la San Jose Mercury îl consideră „poate cel mai amuzant și emoționant roman care s-a scris vreodată despre psihanaliză”, în vreme ce San Francisco Cronicle consemnează că este „o carte care ar trebui citită de oricine vrea să afle cum funcționează în realitate mintea unui «doctor de cap»”. Până și cunoscuta revistă Psychologies laudă acest roman: „cartea lui Yalom inspiră un respect imens, deoarece dezvăluie resorturile intime ale sufletului omenesc și cauzele profunde ale problemelor care ne macină.”

Pe scurt, o carte care merită citită, dedicată tuturor, fiind ușor de înțeles de către publicul larg!

Titlu: MINCIUNI PE CANAPEA
Autor: Irvin D. Yalom
An apariție : 2014
Editura: HUMANITAS FICTION
Nr. Pagini: 389
Vizualizari recenzie: 8236

Alte recenzii de la Irvin D. Yalom:

Recenzie ”Pasagerul” de Cormac McCarthy
Recenzie ”Pasagerul” de Cormac McCarthy

Cu toată bravada mea și cu toate că mă bat cu pumnul în piept că nu mă las influențată, n-am avut încotro și m-am aliniat și eu printre entuziaștii cititori ai lui McCarthy, stârnită de isteria din online la apariția pe piața românească a dipticului romanesc Pasagerul...

Recenzie ”Grădinile Finzi-Contini” de Giorgio Bassani

Grădinile Finzi-Contini este considerat deja un clasic al literaturii italiene, o poveste de dragoste (o dragoste adolescentină, cu fluturi în stomac, cu treceri repetitive de la clipe abisale pline de lacrimi amare la clipe de extaz absolut udate cu stropi de...

5 1 vote
Diana Elena Neaţă a fost redactor Booknation.ro și a scris 229 articole. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Diana Elena Neaţă aici.