Recenzie ”O țară grozavă” de Frank McCourt

de | mai 5, 2022 | Biografii, Jurnale, Memorii, Recenzii cărți

Despre Cenușa Angelei v-am povestit acum ceva timp, o carte cult, autobiografică, câștigătoare a premiului Pulitzer, care spune povestea dureroasă, disperată și mizeră a unei familii irlandeze și, generalizat, a marii majorități a populației irlandeze din perioada Marii Crize Economice.

Este imaginea disperării creionată cu mult umor, văzută prin ochii unui copil care-și dezvăluie cu sinceritate gândurile. Este lupta pentru supraviețuire a unui suflet, născut în Brooklyn, din doi emigranți irlandezi care se văd nevoiți să recunoască că n-au reușit să-și câștige traiul nici măcar în Țara Tuturor Posibilităților și fac călătoria înapoi în Irlanda. Foamea, moartea, lipsurile, iresponsabilitatea tatălui, neputința mamei, indiferența rudelor, răutatea oamenilor sunt puse pe tapet într-o manieră originală, directă și plină de autoironie.

O Țară Grozavă este a doua carte a autorului, scrisă în același stil inconfundabil pe care v-o recomand cu toată încrederea. Există și o a treia parte în care autorul povestește despre cariera de profesor pe care a practicat-o câteva decenii, dar și despre începuturile sale ca scriitor (încă nu a fost tradusă la noi).

Deși sunt de blamat pentru starea lucie de sărăcie și mizerie în care a trăit, deși este conștient de vinovăția lor, autorul își descrie părinții cu sufletul, nu cu mintea, exact ca în prima parte. Observă cu obiectivitate greșelile pe care aceștia le fac și, dacă în copilărie nu-și permitea să-i judece, acum are momente când simte că a ajuns la saturație și nu mai are răbdare cu defectele și superficialitatea lor .

În copilărie, inima lui reușea, mulțumită inocenței vârstei, să-i ierte, să accepte greutățile și să meargă mai departe. Acest lucru l-a forțat să se maturizeze înainte de vreme, să fure, să mintă și să înșele pentru a-și hrăni frații. Deciziile lui au influențate de regulile impuse de biserică, de foametea cauzată de criză, de lipsa locurilor de muncă, de prejudecățile rudelor și vecinilor, dar și de visurile sale. Dar, ajuns la maturitate, înțelege că este imposibil să-i schimbe, oricât de tare s-ar strădui și orice ar face.

În această a doua parte, ajuns la 19 ani, autorul emigrează în State și din prima clipă conștientizează că visurile lui n-au nicio legătură cu realitatea în care s-a aruncat cu capul înainte. Sătul de lipsuri, foamete, mizerie și habotnicie, se îmbarcă plin de speranță chiar dacă este conștient de impresia dezolantă pe care o lasă (slab, cu ochii plini de urdori și dinții stricați). Realizează că nu va fi ușor din timpul traversării Atlanticului. Diferențele sociale dintre pasageri îi sar în ochi, iar el se consideră printre cei mai amărâți dintre amărâți. Și chiar este.

New York a fost orașul viselor mele, dar acum că sunt aici, visele s-au dus și nu e deloc așa cum mă așteptam.

Deși toate circumstanțele îi sunt potrivnice, se încăpățânează să reușească. Își impune să se educe și se înscrie la facultate cu toate că acasă, în Irlanda, n-a făcut nici liceul. Totul este complicat, scump și foarte epuizant. Este nevoit să se întrețină și să trimită și acasă o parte din venituri. În timpul rămas trebuie să participe la cursuri și să-și perfecționeze cunoștințele. Se simte ignorant și îi este imposibil să se adapteze, problemele colegilor lui i se par abstracte, ei se luptă cu filozofia și ideea de suicid, iar el cu foamea și frigul, dar reușeste să se îndrăgostească de o fată americană cu pretenții.

Expune viața socială din New York într-un stil foarte deschis, plin de ironie și foarte atent la detalii. Capitalismul și libertatea de exprimare a americanilor sunt foarte diferite de situația din orașul irlandez în care a copilărit. Are mult farmec și cu mult umor atinge exact esența problemelor, punând punctul pe i într-un mod dureros,  dar real. Rămâne la fel de critic și exigent cu propria persoană și nu-și iartă niciun defect.

O carte #musai pe care o recomand cu mare drag.

ACUM GĂSEȘTI CARTEA PE Cartepedia

Titlu: O ȚARĂ GROZAVĂ
Autor: Frank McCourt
Traducător: Iulia Gorzo
An apariție : 2022
Editura: ART
Nr. Pagini: 544
Gen Literar: Biografii si memorii
Nota recenzorului: 9 / 10
Vizualizari recenzie: 11545

Alte recenzii de la Frank McCourt:

Recenzie ”Pasagerul” de Cormac McCarthy
Recenzie ”Pasagerul” de Cormac McCarthy

Cu toată bravada mea și cu toate că mă bat cu pumnul în piept că nu mă las influențată, n-am avut încotro și m-am aliniat și eu printre entuziaștii cititori ai lui McCarthy, stârnită de isteria din online la apariția pe piața românească a dipticului romanesc Pasagerul...

Recenzie ”Grădinile Finzi-Contini” de Giorgio Bassani

Grădinile Finzi-Contini este considerat deja un clasic al literaturii italiene, o poveste de dragoste (o dragoste adolescentină, cu fluturi în stomac, cu treceri repetitive de la clipe abisale pline de lacrimi amare la clipe de extaz absolut udate cu stropi de...

Angela este redactor Booknation.ro de 5 ani, 2 luni, 29 zile și a scris până acum 585 articole. Se află pe poziția 2 din 15 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.