Recenzie “Sabotaj din iubire” de Amelie Nothomb

Nr. Pagini: 204
Gen Literar: Biografii si memorii
Recenzie de Oana Maria Stefan
Publicată la 21.05.2019
Nota recenzorului: 8/10

🔥 CARTEA SABOTAJ DIN IUBIRE ARE REDUCERE PE:

Când am început cartea “Sabotaj din iubire”, am crezut că nu îmi va plăcea deloc. De la autoarea belgiană Amelie Nothomb mai citisem “Să-ți ucizi tatăl”. Și la fel, acea carte mi s-a părut ciudățică. Dar am dus-o până la capăt. Și am înțeles până la urmă mesajul pe care îl dorea transmis. Cred ca așa s-a întâmplat până la urmă și cu scrierea de față.

Ori te prinde, ori nu te prinde.

Deși poate părea ușor fantezistă, cu multe figuri de stil, cartea “Sabotaj din iubire” este, de fapt, autobiografică

Autoarea ne prezintă prin personajul principal, o fetiță de 7 ani (fiind chiar scriitoarea în copilărie), cei 3 ani petrecuți de ea în China, alături de familia ei.

Această fetiță curajoasă și cu o imaginație bogată, este fiica unor diplomați belgieni. Ea este născută în Japonia. Și crede că este japoneză până când tatăl ei, prin funcția lui, este trimis în China. Acolo vor trăi 3 ani de zile. Dar viața eroinei noastre este cât se poate de plină. Deoarece va învăța ce este iubirea, suferința din dragoste, dar și războiul. Este vorba însă despre un război al copiilor. Cu aliați, inamici, victime, prizonieri, trădare și așa mai departe.

Familiile diplomaților care sunt în China sunt adăpostite în ghetouri. Așa cum se întâmplă și cu familia fetiței. Iar copiii sunt lăsați aproape de capul lor, în afară de momentele când merg la școală, mănâncă sau dorm. Povestea cărții “Sabotaj din iubire” de Amelie Nothomb descrie prin ochii personajului narator felul în care se joacă copiii între ei. Și tot ce ține de asta. Ei își creează propriul război exact după modelul războaielor duse de adulți, dar cu mici diferențe.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Amelie Nothomb.

Astfel aflăm de la o Amelie mica rolul pe care îl joacă ea în acest război. Credințele ei, puterile ei și părerea pe care o are despre ea și despre cei din jur. Dar totodată copila va cunoaște și iubirea. Însă până și această iubire este ciudată pentru un copil. Sau doar din ochii unui adult? Ea se va îndrăgosti de Elena, o mica italiancă superbă venită de curând în ghetoul în care locuiește eroina noastră.

Pentru că Elena este indiferentă, dar răvășitoare, lui Amelie i se aprind călcâiele după această zeiță

Totodată aflăm și denumirile pe care le dă ea celorlale persoane din jur. Fetițele, se înțelege, sunt cele mai importante, apoi urmează femeile, în timp ce bărbații și băieții sunt numiți “ridicoli”. Citind cartea, vei înțelege și de ce le spune fata așa acestora.

Și cum fetițele sunt cele mai minunate, ea vrea să câștige dragostea frumoasei Elena. Pe care nu o compară degeaba cu Elena din Troia. Și face orice, chiar se umilește, pentru a o determina pe cealaltă să o iubească.

Micul roman “Sabotaj din iubire” de Amelie Nothomb este o scriere ciudată, dar realistă, care portretizează copilăria trăită într-o China comunistă. Descrierile abundă și sunt vibrante și pasionale. Asta în timp ce naratoarea ne aduce aminte perfect de propria copilărie. O perioadă idealistă, dar fără prea multe pretenții sau iluzii. Și totuși descrisă ca fiind singura perioadă din viață care contează cu adevărat.