Recenzie Viața și Opera lui Michelangelo de Crispino Enrica

Autor: Crispino Enrica
An apariție : 2009
Editura: Colectia Adevarul
Nr. Pagini: 160

Viața și opera lui Michelangelo poate fi pentru cel care o citește o contribuție consistentă la cultura generală de care ar trebui să ne îngrijim fiecare dintre noi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPersonalitatea lui Michelangelo Buonaroti a ajuns din Renaștere până în sofisticatul și modernul secol XXI și datorită unor scriitori ca Enrica Crispino care s-au preocupat de reeditarea unor biografii. Viața și opera lui Michelangelo este o carte care se citește ușor împărțită în capitole care respectă cronologia vieții artistului italian și în plus e plină de ilustrații minunate ale celor mai cunoscute capodopere create de Michelangelo.

Aflăm citind cartea lui Enrica Crispino despre familia, copilăria și ucenicia despre influența majoră a cultului antichității pentru epoca renascentistă în care a trăit artistul. Foarte ușor de înțeles chiar și pentru un cititor care nu este un împătimit de istorie și artă, contextul istoric, social și politic în care Michelangelo a trăit și creat. Supremația familiei de Medici, ascensiunea apetitului pentru cultură a oamenilor cu bani din Florența, apoi dorința Papei de a reînvia strălucirea Romei dar și perioadele pline de sânge în urma războaielor cu Spania și Franța sunt momente esențiale descrise de autoare fără a se pierde în detalii însă.Ele trebuiesc cunoscute de către cititor pentru a înțelege epoca în care a creat geniul lui Buonaroti.

Urmează apoi capitolele cele mai importante din carte, cele care se referă la capodoperele pictorului și sculptorului italian, Pieta, David, Capela Sixtină sunt doar cele mai cunoscute de către publicul larg din toată lumea. Enrica Crispino nu neglijează nici un aspect al creației lui Michelangelo, le prezintă pe cele mai inedite și cu siguranță cele care vor și rămâne în memoria celui care va citi cartea. Esențiale sunt referirile la consemnarea faptului că Michelangelo a fost contemporan cu la fel de celebrul Leonardo da Vinci (cu care nu se înțelegea mai deloc) și marele pictor Rafael (care i-a fost ucenic).

Perioada dedicată Capelei Sixtine, picturilor pe frescă care au fost făcute în două etape distincte din viața artistului, este o parte importantă din carte și punctează foarte succint de ce a fost și este considerată o capodoperă și o creație cu totul extraordinară.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Crispino Enrica.

Un capitol distinct în carte este păstrat pentru Michelangelo arhitectul, profesie pe care nu foarte multă lume știe că a făcut-o cu o foarte mare responsabilitate și un deosebit geniu creativ. Michelangelo a primit de la Papa Clement, sarcina de a realiza un proiect grandios de planificare a unui spațiu public și anume piața și drumul de acces către Capitoliul din Roma. Michelangelo a lucrat printre multe alte proicete comenzi și la acesta. Trebuie șă știți că în materie de arhitectură a fost prima lucrare pe un proiect detaliat pentru un spațiu urban consemnat în istorie. Ca un lucru inedit legat de acest proiect, planul inițial al lui Michelangelo referitor la transformarea și punerea în evidență a Capitoliului a fost urmat cu strictețe chiar până în 1940 !! când s-a realizat ultima parte, ultimul detaliu mozaic al proiectului imaginat cu sute de ani în urmă de Michelangelo.

Viața și opera lui Michelangelo poate fi pentru cel care o citește o contribuție consistentă la cultura generală de care ar trebui să ne îngrijim fiecare dintre noi. Eu una, atunci când am citi cartea mi-am imaginat că vocea naratorului care relata conținutul ei, este a unei prezentatoare a Teleenciclopediei, doamna Sanda Țăranu, asta a făcut ca totul să sune în capul meu mult mai ușor de înțeles și păstrat.