Titlu: Evoluția Bărbatului - Grayson Perry. O Cronică A Masculinității
Editura: Vellant
Nr. Pagini: 137
Recenzie de Corina Moisei
Publicată la 28.05.2019
Nota recenzorului: 8/10

🔥 CARTEA EVOLUȚIA BĂRBATULUI - GRAYSON PERRY. O CRONICĂ A MASCULINITĂȚII ARE REDUCERE PE:

Trăim într-o lume dominată exclusiv de reguli masculine, o lume în care încă mai există prejudecăți și idei fixe. Suntem educate în familii în care ni se spune că unica menire este să ne mărităm și să naștem o puzderie de copii. Devenim niște frustrate cu ifose, care nu se pot regăsi în societate și care încep să își manifeste frustrările în rolul de mamă, soție sau iubită. Acest conglomerat de stări pe care îl traversăm este de neconceput în contextul unei dinamici firești a modernizării. Noi, femeile, nu mai putem fi văzute în lupa unor preconcepții învechite și putem defini tonul realităților sociale. Cu toate că așa ar arăta discursul unei feministe, haideți să dăm cortina la o parte și să observăm că nici la polul opus, acolo unde zace o masculinitate desuetă, lucrurile nu stau prea bine. Despre asta ne vorbește talentatul Grayson Perry în volumul „Evoluția bărbatului”, tradus la Editura Vellant în 2019. Cartea care reprezintă, de facto, o prezentare incisivă a mentalității masculine, este și un studiu antropologic amplu, care vine să răspundă la niște întrebări acute, precum educația băieților, empatia masculină sau integrarea bărbaților într-o lume care începe să resimtă tot mai acut feminismul agresiv. Da, ați citit corect, suntem la mijloc de două mișcări extremiste: feminismul care mușcă hulpav din pâinea dominației și masculinitatea secată de emoție, în care viețuiesc tot felul de prejudecăți, de la Adam încoace. Umorul cu care Perry abordează unele subiecte dificile au adus un vădit plus-valoare lucrării, mai ales pentru că reușește să facă abstracție de propria sexualitate și despică firul în patru, arătând lumii că și bărbații au emoții.

Să luăm, de exemplu, acest pasaj: „În capul fiecărui bărbat există un guvernator, o voce interioară inconștientă care îi trimite bărbatului instrucțiuni prin interfon”. Absurdul acestei situații e că denotă o realitate divergentă. Se observă tot mai des fixismul bărbaților, atitudinea lor agresivă și convingerea tot mai ridicolă că sunt unicii purtători ai intelectului. Perry nu se poziționează subiectiv față de această dilemă, deși ar putea să o facă, în calitatea sa de artist travestit. Cu toate acestea, el bate alarma, subliniind dificultățile existente pe ambele baricade. Notează că: „250 de filme hollywoodiene de top din 2015 au fost regizate de o femeie și numai două procente dintre realizatorii de filme din 2012 erau femei”, ceea ce reflectă cumva și o urmă de pozitivism în toată istoria asta. Ceea ce mi se pare de impact în această lectură e că nu vine să moralizeze, vine mai degrabă să ofere răspunsuri, să explice unele fenomene care încă ne afectează, care încă ne dau bătăi de cap. Autorul ajunge să afirme, fără însă a scandaliza, că „intrăm într-o epocă în care, pentru binele planetei, trebuie să începem să luptăm împotriva rezultatelor a sute de milenii de evoluție. Trebuie să creștem bărbați mai mici și mai sensibili”.

La capitolul empatie, autorul nu se sfiește să dea detalii din culise. Să vorbească despre propria experiență familială, care, evident, nu a fost dintre cele mai bune. Așa se face că propriile traume i-au dat tonul existenței, făcându-l să perceapă cu acuitate relevanța empatiei. Artisticul de care s-a înconjurat demonstrează, încă o dată în plus, că masculinitatea nu este neapărat o întruchipare a durității, ci poate fi chiar și o expresie a esteticului. Perry pune accentul și asupra unei probleme mai vechi: furia. Incubată o dată cu laptele matern, aceasta începe să distrugă temperamentul masculin cu progresie aritmetică. Așa se face că regulile dictate de viața socială au menirea să calibreze doar existența masculilor feroce, aceștia având o întâietate forțată. Echivocul însă e că aceștia din urmă sunt mult mai vulnerabil decât cred, în realitate. Perry afirmă: „Putem face doar două lucruri cu furia: să o dăm mai departe sau s-o dăm înapoi”, cu referință la conexiunea între generații, or cei mai mulți adulți frustrați își continuă linia vicioasă, intoxicându-și urmașii.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Garyson Perry.

Deci, fără să fac prea multe divulgări de conținut, țin să recomand această carte următoarelor categorii de cititori (dacă vă regăsiți, bifați cartea cu încredere):

• Tinere femei care caută răspuns la eșecuri amoroase. Da, după această carte am avut tendința să înțeleg altfel înfrângerile mele personale, dar asta nu scutește „personajele toxice” de responsabilitate;
  • Bărbaților care încearcă să se regăsească, mai ales în plan cultural. Este o gură proaspătă de aer, după care unele gânduri se vor aranja firesc;
  • Părinților care au băieți, pentru că este și un soi de instrucțiune „how to”, deși într-o formă foarte aerisită, fără imperative vociferate.

Consider, și cred că cititorii îmi vor da dreptate, acest volum este dincolo de orice o confesiune, un îndemn spre echilibru și firesc, spre construirea unei noi paradigme în care fiecare om s-ar încadra armonios.