Recenzie “Creștinismul” de Tom Holland

de | aug. 4, 2022 | Istorie, Literatura Universală, Recenzii cărți

🔥 CARTEA CREȘTINISMUL ARE REDUCERE PE:

Am citit câteva cărți privind evoluția omenirii printre care “Sapiens” de Harari și “Drmul mătăsii” de Peter Francopan. Și trebuie să recunosc că capitolele care mi-au captat atenția în mod deosebit au fost cele în care se analiza apariția și răspândirea religiile pe glob. Deci, pentru a intra și mai mult în esența acestei tematici, iată-mă ajunsă la o carte care tratează în întregime apariția și evoluția creștinismului.

Dar s-o luăm pe rând. Analizând cărțile publicate de către Tom Holland, observăm o predispoziție spre cărți de natură istorică și care au la bază o cercetare solidă. Crescând într-o familie engleză, cu tatăl ateu și mama creștină practicantă, autorul a asociat mereu religia cu bunătatea, generozitatea, cumsecădenia și compasiunea. Prin urmare, nu a perceput Creștinismul ca o instituție religioasă cu represii, dogme ori liberalism. Ajuns însă la maturitate, el realizează că nu a văzut nici o dovadă de supranatural, nici o dovadă de existența lui Dumnezeu. De aici își au originile toate cercetările lui, inclusiv apariția acestei cărți.

Autorul analizează rând pe rând apariția Creștinismului de la crucificarea lui Isus până în zilele noastre. Călătoria începe în Antichitate, apoi continuă în Atena, Ierusalim. Tezele privind Misiunea, Credința, Cariatea, Raiul și Iadul sunt analizate. Se ajunge până la modernitate, la relația dintre religie și știință, dragoste.

Consider cartea de față una complexă, care într-un număr limitat de pagini a putut cuprinde o întreagă istorie a evoluției și răspândirii Creștinismului. Holland este un autor talentat, el are darul narațiunii și un simț fin pentru dramă. Cartea te prinde la început și își trezește și mult curiozitatea cu cât avansezi în paginile sale. Istorii, detalii, curiozități se succed, ceea ce bucură un spirit curios, precum al meu.

Cartea oferă o serie de portrete vii ale unor personalități din istoria creștină precum: Sfântul Augustin, Sfântul Pavel, Ecaterina din Siena, dar și o mulțime de personalități moderne. De-asemenea, lucrarea abundă în detalii pe-alocuri minuțios descrise. Sunt analizate originea unor mituri creștine, apariția legendelor și modul de propagare a acestora.

Desigur că autorul nu face descoperiri de ordin arheologic sau inventează ceva prin această carte. Nici măcar ideile nu sunt noi sau revoluționare. Autorul doar sintetizează cei două mii de ani de istorie a Creștinismului prezentând toate acestea sub forma unei cărți. Este mai degrabă un studiu al religiei din punct de vedere social, politic, cultural, intelectual.

Cred că scopul de bază al autorului a fost să arate modul în care Creștinismul ne-a influențat dintotdeauna și în care ne-a modelat felul de gândire și acționare. Multe din comportametul nostru își au originea în standardele construite de religie. Chiar și termenii “religie” și “laic” vin din tradiția Creștinismului. Deci, multe idei și percepții, tradiții luate drept ceva firesc își au originea din Creștinism.

Spre final aș dori să afirm că mi-a plăcut cartea. Am apreciat cercetările complexe efectuate de către autor. Deși unele evenimente din istoria Creștinismului au fost descrise sumar, doar în trecere, spre exemplu Cruciadele, autorul a făcut o treabă bună. Eu cel puțin am aflat o mulțimea de lucruri noi și curiozități.

Ți-a plăcut recenzia cărții CREȘTINISMUL?

👉 Vezi toată lista de cărți scrise de Tom Holland

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA CREȘTINISMUL CU REDUCERE DE PE:

Titlu: Creștinismul
Autor: Tom Holland
An apariție : 2022
Editura: LITERA
Nr. Pagini: 624
Gen Literar: Religie
Vizualizari recenzie: 3207

Recenzie “Fuga spre câmpul cu ciori” de Savatie Baștovoi

Luna Iulie a fost luna în care a prevalat autorul Savatie Baștovoi. Cei care îmi urmăresc recenziile, au observa mai multe cărți citite de mine de la acest autor, în total în Iulie - 7 cărți. Și dacă vă întrebați, ce-o fi cu ea? S-a îndrăgostit iremediabil de scrierea...

Recenzie “Confiteor” de Jaume Cabré

Recenzie “Confiteor” de Jaume Cabré

Atât de mult accent se pune în prezent pe dezvoltarea intelectuală a copiilor… Majoritatea părinților sunt preocupați să-și vadă odrasla în fruntea clasamentelor, primul la învățătură și activități extracuriculare. Dar prea puțini se axează pe fericirea propriilor...

Recenzie “Plânsul lui Nietzsche” de Irvin Yalom

Am revenit la Irvin Yalom, după ce l-am cunoscut cu celebra lucrare “Minciuni pe canapea”. Autorul are și aici același stil al scrierii. Suntem din nou în cabinetul de terapie. Asistăm la ședințe cu pacienți, dar și la meditații și dezbateri filozofice. Sensul vieții...

Taisia Crudu este redactor Booknation.ro de 360 zile și a scris până acum 179 articole. Se află pe poziția 6 din 53 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Taisia Crudu aici.
Mă numesc Taisia și sunt o cititoare înflăcărată! Citesc, pentru că este un mod agreabil de a petrece timpul liber și a îmbina utilul cu plăcutul. Îmi place lectura fiindcă îmi dă posibilitatea să evadez din realitate și să trăiesc mai multe vieți. Am oportunitatea să vizitez diferite locuri, să simt o multitudine de sentimente și senzații atunci când totul mă ține pe loc sau când cad în rutina zilnică. Și desigur, îmi place să cred că cu fiecare carte citită “cresc” un pic. Încerc să găsesc ceva “bun” în fiecare lectură. După fiecare carte devin mai curioasă și mai motivată să citesc mai mult, să descopăr lucruri noi și interesante. Este poate cel mai ușor mod de a te redescoperi și a te reinventa. Cititul e la modă!