Recenzie „Cum ne construim dușmanul“ de Umberto Eco

de | oct. 9, 2019 | Filosofie, Recenzii cărți, Științe Umaniste

🔥 CARTEA CUM NE CONSTRUIM DUȘMANUL ARE REDUCERE PE:

În remarcabilul său eseu, care dă și titlul cărții Cum ne construim dușmanul, Umberto Eco spune: „A avea un dușman e important nu numai pentru a ne defini identitatea, ci și pentru a ne procura un obstacol în raport cu care să ne evaluăm sistemul de valori și să ne arătăm, înfruntându-l, propria valoare. De aceea, atunci când dușmanul nu există, el trebuie construit“.

Gândindu-ne la spusele marelui romancier, eseist și semiotician italian, acest spirit refractar pare a exista nu doar într-o anume societate, ci în general la om, în străfundul lui. E un instinct atavic, de supraviețuire, pe care nicio corectitudine politică impusă nu-l va atenua, decât poate la suprafață.

„Se pare că de dușman nu ne putem lipsi”, spune Eco.  „Figura dușmanului nu poate fi abolită de procesele de civilizare. Nevoia de dușman îi este înnăscută și omului blând și iubitor de pace”, adaugă el, referindu-se la deplasarea imaginii dușmanului „ca obiect uman” spre alte amenințări: de sorginte naturală, politică, socială. În vârful urii s-ar afla cea împotriva nedreptății, care, deși „virtuoasă”, „ne schimonosește și chipul”.

Eseul face parte dintr-o carte în care autorul a reunit o serie de „scrieri ocazionale”, după cum însuși le definește. Unele dintre ele au apărut anterior în presă, altele au fost prezentate în cadrul unor conferințe și congrese de profil, la care a luat parte autorul. Toate sunt excepționale și, în pofida intelectualismului lor, scrise într-un stil permisiv, pe alocuri marcat de oralitate și chiar de umor.

Cu toate acestea, lectura eseurilor lui Eco, spre deosebire de cea a romanelor sale (între care celebrul Numele trandafirului, care a fost și ecranizat) reclamă un anumit nivel de cultură, o audiența informată, chiar dacă nu neapărat specializată filologic. Este însă o provocare pe care o lansează autorul și celor doritori de nuanțe interpretative și de lărgirea sistemului lor de referințe filosofico-literare.

Între eseurile cuprinse în carte, vom da câteva titluri: Absolut și relativ, Flacăra e frumoasă, În căutarea comorilor, Delicii fermentate, Embrionii afară din Paradis, Hugo, hélas! Poetica excesului, Câte bordeie, atâtea obiceie, Eu sunt Edmond Dantès!, Ulise ne mai lipsea…, Reflecții despre Wikileaks. Toate au fost scrise în deceniul trecut, de către unul dintre cei mai mari și mai prolifici scriitori contemporani.

Despre autor

Eco este considerat cel mai de seamă semiotician contemporan. Semiotica este teoria semnificației, care încearcă să explice cum anume se construiește „sensul”, pe baza semnelor și codurilor. În lucrarea O teorie a semioticii, Umberto Eco încearcă să construiască o teorie generală a semioticii pe bază teoriei codurilor, la care se adaugă o investigație asupra producerii de semne.

Născut în 1932 în Piemontul italian, Umberto Eco s-a stins din viață în 2016. A fost căsătorit cu o nemțoaică și a avut doi copii. Timp de peste trei decenii, a fost profesor universitar la Universitatea din Bologna. În afara romanelor sale (Numele trandafirului, Pendulul lui Foucault, Insula din ziua de ieri, Numărul zero) și a cărților pentru copii, Eco este autorul a zeci de lucrări semiotico-filosofice și de critică literară.

Dealtfel, el spunea despre sine că este în primul rând filozof și că scrie romane doar în weekend-uri. Întrebat într-un interviu ce sfaturi are pentru tinerii autori, Umberto Eco le-a recomandat următoarele:

„Să nu se creadă artist, să nu se ia în serios. Eu nu pot să-i înțeleg pe acei scriitori care publică o carte în fiecare an. Ei își pierd plăcerea de a petrece șase, șapte, opt ani pregătind o poveste. Tinerii mă întreabă dacă am să le dau vreun sfat despre cum să scrie. Sfatul meu este că nu poți deveni general înainte de a fi caporal, sergent, locotenent. Faceți totul pas cu pas. Nu aveți pretenția să primiți imediat Premiul Nobel, pentru că asta ucide orice carieră literară.

În ciudă notorietății și a recunoașterii sale mondiale, Eco nu a primit premiul Nobel pentru prestigioasa sa contribuție, atât științifică, filosofică, cât și literară, la patrimoniul gândirii universale, deși a fost mereu în fruntea nominalizărilor. În opinia multora, este  un lucru de neînțeles și o nedreptate față de marele autor, erudit și vizionar, ale cărui merite au fost onorate de aproape toate marile universități ale lumii, ca și de instituții de seamă europene.

09/10/2019                                          Dani Rockhoff

📚 Ți-a plăcut recenzia cărții CUM NE CONSTRUIM DUȘMANUL?

Vezi toată lista de cărți scrise de Umberto Eco sau...

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA CUM NE CONSTRUIM DUȘMANUL CU REDUCERE DE PE:

Titlu: Cum Ne Construim Dușmanul
Autor: Umberto Eco
An apariție : 2013
Editura: POLIROM
Nr. Pagini: 248
Gen Literar: Publicistica, eseu
Publicată la 9.10.2019
Nota recenzorului: 10

Recenzie „Lemnuci” de AG Saga

Recenzie „Lemnuci” de AG Saga

Lemnucii sunt acele noduri ce se găsesc în scânduri sau în orice lucru fabricat din lemn. Cu siguranță fiecare dintre noi a văzut cel puțin o dată în viața sa un Lemnuc... un Lemnuc tăcut și ascuns în obiecte banale ce ne înconjoară dar cărora nu le dăm importanță....

Recenzie „Lună nouă” de Stephenie Meyer

Recenzie „Lună nouă” de Stephenie Meyer

Lună nouă - New Moon în engleză - este volumul doi din seria Twilight. La fel ca și primul volum, și acesta are destul de multe diferențe față de ceea ce cunoaștem deja din renumitul film. Cel mai tare mi-au atras atenția divergențele din scenele în care Bella află...

Recenzie ”The Overdue Life of Amy Byler” de Kelly Harms

”The Overdue Life of Amy Byler” de Kelly Harms a fost aleasă ca o carte de divertisment și mă bucur mult că a fost o lectură chiar bună. Cartea atinge subiecte relevante, lovește cu profunzimea și sinceritatea ei. Aceasta este o poveste modernă, interesantă, despre...

Dani Rockhoff este redactor Booknation.ro de 907 zile și a scris până acum 20 articole. Se află pe poziția 1 din 42 de redatori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Dani Rockhoff aici.