Recenzie „Jurnalul unui librar” de Shaun Bythell

de | oct. 11, 2020 | Jurnale, Recenzii cărți

🔥 CARTEA JURNALUL UNUI LIBRAR ARE REDUCERE PE:

Sursă foto: https://pandoram.ro/carte/shaun-bythell-jurnalul-unui-librar/2584/„Jurnalul unui librar”, de Shaun Bythell, este o carte care a apărut în anul 2018, o a doua parte, „The confessions of a bookseller”, fiind publicată în 2019.  După cum reiese din titlu, cartea este un jurnal propriu-zis, structurat pe zile și luni, începând din februarie 2014 până în februarie 2015. Așa cum mărturisește autorul în primele pagini, ideea de scrie un jurnal de librar i-a venit datorită numeroaselor evenimente surprinzător de ciudate, ca de exemplu clienți care cereau reduceri extraordinar de mari. Acesta și-a luat notițe despre toate întâmplările de acest gen, unele amuzante, altele șocante, și la final i-a ieșit un jurnal.

Shaun Bythell este, din 2001, proprietarului anticariatului The Bookshop din Wigtown, cel mai mare magazin scoțian de acest fel. Îl puteți urmări și pe Facebook, unde are de ceva vreme o pagină a anticariatului. De asemenea, magazinul său are și un site.

Ce m-a atras din start la această carte a fost ideea de jurnal de librar. Mai citisem înainte ceva de acest fel, și anume „Jurnalul de librar al Ancăi Zaharia. Datorită ei, știam deja la ce să mă aștept. În niciun caz la un om fericit că stă toată ziua printre cărți. Dimpotrivă, la o profesie care te obligă să intri în contact cu oameni care au metode de a te călca pe nervi dintre cele mai ingenioase, la cutii grele cu cărți cărate zilnic, la întrebări aberante, la cereri incredibil de ireale de reduceri ș.a.m.d. Mi s-au adeverit presimțirile, cam asta veți găsi și la Bythell și, probabil, la mai toții librarii. Sigur, forma de expunere, întâmplările, însăși structura și chiar esența celor două jurnale de librar sunt net diferite. Am recurs la această comparație doar pentru că îmi era la îndemână.

Bythell a ilustrat cât mai complet viața unui librar/anticar, în toate perspectivele sale, bune și rele (cel puțin la The Bookshop, ceea ce face un anticar e, în afară de anumite lucruri, destul de similar cu ce face un librar). Din punctul ăsta de vedere, jurnalul e un interesant document, deși subiectiv, despre viața într-un magazin cu cărți. Descrierea modului de funcționare a afacerii sale livrești merge în paralel cu descrierea orașului scoțian Wigtown, pe care, după terminarea cărții, simt că am ajuns să-l cunosc ca și cum l-aș fi vizitat.

Mi-a plăcut de asemenea, umorul. Am vânat și am citit râzând anumite scene amuzante precum aceea cu un om care s-a foit în magazin timp de o oră doar ca să plece spunând că nu cumpără din anticariate, deoarece nu știe cine a mai pus mâna pe acele cărți înainte. Sau persoane care intrau în încăpere, se așezau lângă foc ca să citească câteva ore, după care plecau fără să cumpere nimic. Să mai spun de cei care sunau sau intrau în anticariat ca să întrebe dacă se vând cărți? Cred că au fost și dintr-ăștia. Tot din categoria umor fac parte și răfuielile zilnice dintre proprietar, Shaun, și o angajată part-time, Nicky, două persoane total opuse care se ciondănesc mereu.

Am așteptat de fiecare dată să ajung la primele texte din fiecare lună, care începeau inevitabil cu câte un pasaj din „Amintirile unui librar”, de Orwell. Acolo autorul scria despre anumite probleme legate de industria cărților și nu mă mai plictiseam pierdut în detalii banale despre tot felul de plimbări în care mergea sau despre cum a fost vremea, deși probabil că și amănuntele astea au avut rolul lor.

Probabil că, dacă citești această recenzie, ești pasionat de cărți. Și tot la fel de probabil e că, dacă ești pasionat de cărți, îți va surâde jurnalul unui om care stă toată ziua printre ele. Mie mi-a plăcut, încearcă și tu! 😉

📚 Ți-a plăcut recenzia cărții JURNALUL UNUI LIBRAR?

Vezi toată lista de cărți scrise de Shaun Bythell sau...

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA JURNALUL UNUI LIBRAR CU REDUCERE DE PE:

Titlu: Jurnalul Unui Librar
Autor: Shaun Bythell
Editura: PANDORA M
Nr. Pagini: 352
Gen Literar: Biografii si memorii
Publicată la 11.10.2020
Nota recenzorului: 8

Recenzie ”Tuck pentru totdeauna” de Natalie Babbitt

Prezentarea acțiunii: Povestea acestei cărți începe cu Winnie Foster, o fetiță de 10 ani care locuiește cu familia ei dintotdeauna în Treegap. Familia ei deține pădurea de acolo și, în același timp izvorul. Într-o zi, după o discuție cu broscoiul ei, Winnie decide să...

Recenzie ”Soarele a murit în zori” de Haralamb Zincă

Prezentarea acțiunii din Soarele a murit în zori: Totul începe când scriitorul Corneliu Cara primește o vizită neașteptată de la un străin, în miezul nopții. Deși nu îl mai văzuse în viața lui pe omul care se arată la ușa lui, Cara decide să îl asculte. Mulți ar spune...

Recenzie ”Cimitirul Animalelor” de Stephen King

O scurtă prezentare a acțiunii: Ar putea Stephen King să scrie o poveste care să-l sperie chiar și pe el însuși? Să-l sperie într-un asemenea hal încât să-i fie frică să o scrie până la sfârșit? Cimitirul animalelor pare să fie chiar această poveste. Tu, cititorule,...

Robert Grigore Manea este redactor Booknation.ro de 646 zile și a scris până acum 30 articole. Se află pe poziția 18 din 42 de redatori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Robert Grigore Manea aici. Robert Grigore Manea are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.