Recenzie ”Tetralogia Marea Fertilității” de Yukio Mishima

de | aug. 23, 2022 | Ficțiune, Istorie, Literatura Universală, Recenzii cărți, Spiritualitate

🔥 CARTEA TETRALOGIA MAREA FERTILITĂȚII ARE REDUCERE PE:

Cum aș fi putut să-mi temperez interesul când, eu, care-s fascinată de Japonia Medievală și de Codul Bushido, am citit că Yukio Mishima, autorul tetralogiei Marea fertilităţii, s-a sinucis folosind ritualul seppuku în aceeași zi în care a predat ultima parte a seriei editorului? O moarte după un ritual medieval în plin secol modern.

Personalitatea și viața lui Yukio Mishima sunt fascinante. Interesele lui au fost variate. Nu poate fi încadrat doar în categoria scriitorilor, ar fi nedrept și simplist spus. Citindu-i măcar Tetralogia realizezi că sfera lui de interes este vastă. A fost scriitor, actor, fotomodel, luptător kendo, urmaș de samurai, japonez până-n măduva oaselor, tradiționalist, naționalist și conservator, preocupat de doctrina budistă, de reîncarnare și coduri de onoare.

Mi-au plăcut foarte mult prima și ultima parte. Cai în galop pare o biografie ficționalizată. Iar Templul zorilor o analiză atentă a budismului și a doctrinelor lui privind ciclurile reîncarnării. Reperele mistice și religioase sunt foarte numeroase și te obligă să faci puțină documentare extra pentru a înțelege mai bine la ce face referire autorul și a intra în poveste. Personajul principal, pe care îl regăsim în toate cele patru cărți, la vârste diferite și cu preocupări variate este Honda, un japonez ce provine dintr-o familie de condiție modestă care ajunge să ocupe un respectabil loc de judecător, spre finalul vieții alegând să fie avocat de drept internațional.

Cele patru cărți din serie sunt:

Dacă îți place recenzia cărții TETRALOGIA MAREA FERTILITĂȚII, atunci vezi 👉 lista cărților scrise de Yukio Mishima

Zăpadă de primăvară

An apariție: 2022
Ediție: a III-a
Pagini: 336
Colecție: Raftul Denisei

spune o poveste de dragoste. Una interzisă, dar nu imposibilă. Una consumată, dar sfârșită tragic. Cel mai bun prieten din copilărie al lui Honda, Kiyoaki, un tânăr dintr-o familie de samurai înstăriți se îndrăgostește de fata unor prieteni de familie, ce este cu câțiva ani mai mare decât el. Fata, Satoko, nu-și ascunde sentimentele, dar apatia lui Kiyoaki o obligă să accepte o cerere în căsătorie venită chiar din partea Familiei Imperiale. O rupere a logodnei ar fi inadmisibilă, reputația întregii familii a fetei ar avea de suferit. De aici la producerea tragediei nu mai e decât un singur pas. Honda va fi marcat pe viață de sfârșitul brutal al acestei afaceri, fapt evident în următoarele trei cărți ale seriei.

Acțiune sau apatie? Intervenție în forță sau renunțare? Implicare în cursul istoriei sau pasivitate?

Cai în galop

An apariție: 2022
Ediție: a III-a
Pagini: 360
Colecție: Raftul Denisei

ni-l înfățișează pe Honda după douăzeci de ani de la încheierea poveștii de dragoste dintre Kiyoaki și Satoko, când, în urma unei invitații la o competiție de kendo, devine convins că unul dintre participanți este reîncarnarea vechiului său prieten din copilărie. Isao Iinuma este băiatul fostului dascăl al lui Kiyoaki și are un caracter total diferit de acesta. Interesat de situația economică și politică a țării și de codul de onoare străvechi al Japoniei, este un susținător fervent al Familiei Imperiale și al vechii aristocrații care se zbate în sărăcie și este surclasată de o clasă de parveniți ce-și folosesc puterea financiară pentru a deține controlul asupra țării. Negăsind susținere pentru planurile sale de restabilire a vechilor tradiții, cade în fanatism și se angajează într-un joc periculos. Honda, convins că și-a regăsit prietenul, este decis să-l susțină necondiționat. Dar nu poate schimba decizia finală radicală a lui Isao.

Ce este viața fără onoare? Ce ai sacrifica pentru a-ți păstra puritatea sufletească?

Templul zorilor

An apariție: 2022
Ediție: a II-a
Pagini: 320
Colecție: Raftul Denisei

Honda, aflat cu sarcini de serviciu în Thailanda, se convinge pentru a doua oară că a găsit reîncarnarea fostului său prieten. De data aceasta, atenția lui se concentrează pe o mică prințesă thailandeză, Ying Chan, pe care o cunoaște în palatul regal din țara ei natală unde află că însăși fata susține că este reîncarnarea unui japonez și tot ceea ce-și dorește este să se întoarcă în Japonia. În următorii zece ani, Honda se dedică studierii budismului și doctrinelor acestuia privind reîncarnarea. Dar în momentul în care se reîntâlnește cu fascinanta prințesă, venită în Japonia la studii, obsesia lui Honda, ajuns deja la o vârstă respectabilă, pentru tânără fată își pierde încărcătura spirituală și înclină către o latură erotică care îl obligă să încalce principiile elementare ale decenței și ale moralității, riscându-și căsnicia, reputația și chiar și libertatea.

Spiritualitate sau erotism? Dragoste sau obsesie?

Îngerul decăzut

An apariție: 2022
Ediție: a II-a
Pagini: 296
Colecție: Raftul Denisei

este ultima parte a tetralogiei și încheie ciclul obsesiilor lui Honda cu o decizie care-i va pune în pericol averea și chiar viața. Honda este deja în amurgul vieții, un octogenar respectat, care a strâns o avere considerabilă, dar a rămas văduv și fără moștenitori. Ca și în cele două părți anterioare, obsesia lui privind ciclul reîncarnării și amintirea prietenului din copilărie îl vor determina să adopte un adolescent orfan cu potențial promițător căruia să-i pună la dispoziție resurse fianciare și spirituale pentru o educație superioară. Ceea ce urmează este un risc lăsat la mâna hazardului. Este Toru o reîncarnare a lui Kiyoaki? V-a împărtăși soarta pe care au avut-o Ying Chan și Isao? Finalul va veni ca un pumn în stomac. Ce este omul pe pământ? Doar o umbră?

Fals sau original? Real sau imaginar? Ce contează cu adevărat în viață? Ce lăsăm în urmă?

Vă recomand cu drag această capodoperă niponă, o căutare a timpului pierdut, a misterelor și frumuseții lumii, dar și a sensului și rostului vieții, dacă sunteți fascinați de Japonia medievală, dar și de reîncarnare și doctrina budistă.

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA TETRALOGIA MAREA FERTILITĂȚII CU REDUCERE DE PE:

Titlu: Tetralogia Marea Fertilității
Autor: Yukio Mishima
Traducător: Mihaela Albulescu, Andreea Sion, Angela Hondru
An apariție : 2022
Editura: HUMANITAS FICTION
Nr. Pagini: 1312
Gen Literar: Fictiune
Nota recenzorului: 9 / 10
Vizualizari recenzie: 6992

Alte recenzii de la Yukio Mishima:

Recenzie „Sezonul Uraganelor”, de Fernanda Melchor

Fernanda Melchor a reușit să stârnească vâlvă mare în sat, mai ales în satul cititorilor consacrati. Cele doua tabere în care s-au împărțit alesii notorii, sunt nimeni alții decât Pro sau Contra acestei cărți. Și poate nu atât contra, cât nu au reușit sa îi ducă...

Recenzie „Departe pe vale”, de Cristina R. Tudor

Dacă Liviu Rebreanu ar fi fost viu, ar fi spus că istoria scrisă de Cristina R. Tudor este o continuare a romanului „Ion”. Același glas al pamântului și al dragostei. Nouă, românilor, ne plac cărțile care se aseamănă cu rădăcinile puternice ale acestui neam, negre și...

Recenzie ”Amintiri din Casa Morților” de F.M. Dostoievsky

O radiografie detaliată a vieții din ocnă, a condițiilor de muncă și de trai, a metodelor de organizare administrativă și a sistemului medical, a raportului dintre pedepse și crimele săvârșite. Dar și o analiză profundă, fină și meticuloasă a caracterelor și a...

5 2 votes
Angela este redactor Booknation.ro de 1414 zile și a scris până acum 465 articole. Se află pe poziția 3 din 41 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.