Recenzie “Vârtejul” de James Clavell

by | May 21, 2021 | Beletristică, Ficțiune, Istorie, Literatură Contemporană, Recenzii cărți, Spiritualitate, Suspans

🔥 CARTEA VÂRTEJUL ARE REDUCERE PE:

Vârtejul este ultima carte din vestita serie Saga Asiatică scrisă de James Clavell. Este unul dintre autorii mei favoriți de ficțiune istorică, iar Shogun este în topul cărților mele citite și răscitite. Am scris și un review despre cărțile ce compun această monumentală serie, pe care dacă sunteți curioși îl puteți găsi aici. Editura Litera a reeditat-o de curând într-un nou format și la prețuri accesibile.

În timp ce restul cărților se concentrează pe cultura asiatică, cu preponderență japoneză și chineză, Vârtejul ne mută în Orientul Mijlociu, în vechea Persie, țara șahilor și a fundamentaliștilor. Deși este cu siguranță mai puțin aprofundată pe parte de cultură și tradiții specifice decât celelalte cărți, are același farmec și l-am recunoscut pe Clavell și stilul lui în intriga complicată, bogată în personaje și fire narative.

Perioada de desfășurare este foarte scurtă și dezvoltă întâmplări ce au loc pe durata a două săptămâni. Două săptămâni de foc, la debutul Revoluției din Iran din iarna lui ’79, când țara preluată de ayatollahul Khomeini a rupt toate legăturile brutal cu Occidentul și a fost aruncată în haos și anarhie. Monarhia este eradicată, șahul abdică și fuge pentru a-și salva viața, iar puterea este în mâinile oricui are o armă de foc, o barbă sau suficientă credință în Allah, sau poate că fanatism ar fi cuvântul mai potrivit. Dogmele religioase sunt cutremurător de rigide și stricte, iar până la stabilirea ordinii și înființarea noii republici islamice lucrurile degenerează, lupta între facțiuni escaladând în teribilă și sângeroasă. Vechile fricțiuni dintre cele două curente religioase ies la suprafață și pe fondul dezordinii au ca urmări numeroase crime, asasinate și răsturnări de situație.

Intriga urmărește o companie de elicoptere, S-G condusă de Andy Gavallan care a fost căsătorit cu Kathy, sora lui Ian Dunross, fostul Tai-Pan, cu care are doi copii, dar din nefericire aceasta a pierdut lupta cu cancerul, iar Andy s-a recăsătorit. Compania, neoficial, este deținută de imensul conglomerat Nobila Casă din Hong Kong și este contractată de guvernul iranian pentru servicii în extragerea petrolului. În momentul declanșării războiului civil, conducerea companiei, care a încheiat un contract de leasing cu Iranul pentru vinderea acestor elicoptere, dar nu a primit la schimb decât promisiuni de onorare a datoriilor scadente, face eforturi disperate pentru a-și scoate din acest teritoriu instabil oamenii și echipamentele aflate în pericol și pune la cale un plan nebunesc, o acțiune kamikaze cu multe puncte slabe și cu foarte puține șanse de succes. Oamenii sunt în bătaia gloanțelor diverselor facțiuni politice și religioase, iar echipamentele pot fi confiscate în orice moment de noul guvern, așadar acțiunea trebuie să fie rapidă și strict secretă. În momentul în care revoluționarii fundamentaliști ar naționaliza companiile petroliere, compania S-G ar fi ruinată.

Piloții, englezi, americani, finlandezi, francezi, australieni sunt aici de ani buni, au relații și chiar căsătorii cu iraniene, azere, palestiniene, spioane sau fiice de han. Când revoluția explodează, totul se complică și în scenă apar tot felul de agenți CIA și KGB, hani din Azerbaidjan, șeici din Emirate și manageri japonezi, toți aflați în căutarea puterii și mânați de ambiții politice sau materiale. Toată lumea suspectează pe toată lumea și complotul crește ca un vârtej și se transformă în tornadă. E meritul lui Clavell care are marele talent de a angrena sute de personaje în poveste fiecare cu locul și rolul lui, fiecare cu o poveste și un vis în spate, fiecare o rotiță mai mare sau mai mică care pune lucrurile în mișcare. Un maestru al intrigii complicate bazate pe multe comploturi și interese ficționale, dar și pe multe evenimente reale.

Axa centrala a cărții este credința, fundamentalismul, fanatismul, diverse ideologii și convingeri ce sunt expuse pe măsură ce facem cunoștință cu personajele. Autorul ne face o scurtă incursiune în istoria religioasă și politică a acestei țări în care șiiți sunt majoritari, dar monarhia și cei înstăriți sunt sunniți. Conflictul mocnește de mult timp și focul se reaprinde întreținut de intrigi venite din exterior, cu ajutorul cărora fiecare își urmărește propriile interese.

O poveste marca Clavell, în care dragostea și crima, pasiunea și ura, sângele și alianțele, armele și prietenia se regăsesc și se despart purtate de un vârtej nebunesc, impulsionat de un deadline terifiant și mortal, o poveste în care personaje puternice își pierd echilibrul și unele mai puțin puternice își descoperă curajul și neînfricarea.

📚 Ți-a plăcut recenzia cărții VÂRTEJUL?

Vezi toată lista de cărți scrise de James Clavell sau...

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA VÂRTEJUL CU REDUCERE DE PE:

Titlu: Vârtejul
Autor: James Clavell
An apariție : 2020
Editura: LITERA
Nr. Pagini: 799+654
Gen Literar: Fictiune
Publicată la 21.05.2021
Nota recenzorului: 9

Recenzie ”Sălbaticele” de Rory Power

Recenzie ”Sălbaticele” de Rory Power

Recent am avut o colaborare cu cei de la Books Express și mi-au oferit cartea Sălbaticele (Wilder Girls în engleză). Era pe lista mea de cărți de citit de când a apărut în străinătate și, să fiu sinceră, m-a atras coperta. Este minunată și atrăgătoare, iar culorile și...

Recenzie ”Despre Franța” de Emil Cioran

Recenzie ”Despre Franța” de Emil Cioran

Emil Cioran a fost un filozof și scriitor român care și-a petrecut cea mai mare parte din viață în Franța. Lucrările sale sunt cunoscute în întreaga lume, iar prima lui carte, apărută în 1934, se numește Pe culmile disperării.   ”Despre Franța” este o carte subțire ca...

Recenzie ”House of Hollow” de Krystal Sutherland

Am fost convinsă că va fi dragoste la prima vedere, probabil impulsionată de coperta extraordinară și de ratingul fabulos de pe Goodreads, dar ceva nu s-a legat între noi. Poate că totul mi s-ar fi părut mai interesant dacă autoarea alegea să meargă pe fantasy, în loc...

Angela este redactor Booknation.ro de 885 zile și a scris până acum 211 articole. Se află pe poziția 4 din 36 de redatori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.