„Austeritatea. Istoria unei idei periculoase” de Mark Blyth. Cum să (nu) strângem curelele

by | Nov 19, 2019 | Afaceri și Economie, Recenzii cărți

🔥 CARTEA AUSTERITATEA. ISTORIA UNEI IDEI PERICULOASE ARE REDUCERE PE:

► LIBRIS.RO ► ELEFANT.RO ► CARTURESTI.RO ► EMAG.RO

Cuvântul „austeritate” provine etimologic de la forma latină austeritas, ceea ce implică însușirea de a fi auster, de a fi sobru. La prima vedere, ce poate fi rău într-un astfel de concept? Mai ales dacă observăm care sunt efectele unei epoci de profund consumerism. Ce poate fi nociv în banalul sfat de a strânge cureaua? Se pare însă că actualitatea acestei prezumții se potrivește mai adecvat în contextul unei viziuni individuale, la nivel de familie, de comunitate sau de om. În cazul unui stat, austeritatea poate deveni, pe bună dreptate, o cale spre pierzanie. Acest lucru a devenit cu atât mai vizibil după criza anilor 2007-2008 din Statele Unite ale Americii și Europa.

Criza economică mondială a început în luna decembrie 2007, momentul când pierderea încrederii investitorilor americani în ipotecarea securitizată a condus la o criză de lichidități ce a determinat o injectare substanțială de capital în piețele financiare din partea Rezervei Federale americane, a Băncii Angliei și a Băncii Centrale Europene. Indicele TED spread (ce descrie riscul de creditare perceput în economia generală) a sărit în iulie 2007, a oscilat vreme de un an și apoi a crescut din nou în septembrie 2008, atingând valoarea record de 4,65% în 10 octombrie 2008. Criza s-a agravat în 2008, întrucât bursele de valori din lume s-au prăbușit sau au intrat într-o perioadă de instabilitate acută. Un număr mare de bănci, creditori și companii de asigurare au dat faliment în săptămânile ce au urmat.

Despre acest subiect amplu scrie Mark Blyth, politolog britanic, originar din Scoția, și profesor de economie politică internațională la Universitatea Brown. Pentru că îmi era complet necunoscut acest autor până la momentul când am început să citesc volumul „Austeritatea. Istoria unei idei periculoase”, tradusă la Editura Tact, în „Colecția de stradă”, am decis să aflu cine este acest autor prolific (lucru demonstrat pe parcursul lecturii). Blyth este licențiat în științe politice, cu diplomă de la Universitatea din Strathclyde, acordată în 1990. A continuat cu un master în științe politice în 1993, un masterat aplicativ în științe politice în 1995 și un doctorat în științe politice în 1999 la Universitatea Columbia. A devenit renumit anume pentru critica adusă conceptului de austeritate, pe care îl numește „o bravadă” inutilă.

Ce face Blyth în cadrul volumului său? Un studiu amplu, care antrenează atât natura fenomenului de austeritate, cât și implicațiile acesteia în politica unor state sau în strategiile de dezvoltare ale unor țări mai mult sau mai puțin dezvoltate.

Pot afirma că, în sfârșit, am ajuns să înțeleg ce a reprezentat criza economică mondială. Dacă până acum credeam că este rezultatul măsurilor economice deficitare întreprinse de stat, am ajuns la concluzia că e de fapt rezultatul unor manipulații bancare de amplitudine. Pentru o piață economică instabilă, politicile agresive ale băncilor pot deveni un factor periculos. Ceea ce s-a și întâmplat. Doar că în loc să protejeze populația, statul a decis să impună austeritatea ca o nouă filosofie centrată pe supraviețuire. Este cumva mai comod să dai din veniturile destinate populației pentru a acoperi greșelile (ne)voite ale jucătorilor bancari.

📚 Îți place cartea până acum? Vezi toată lista de cărți scrise de Mark Blyth

De fapt, cam același lucru, s-a întâmplat și în Republica Moldova. Așa zisul Furtul Miliardului sau Operațiunea „Titirezul” este numele dat de presă unor mișcări financiare prin care în perioada 2012–2014, din Banca de Economii (BEM), Banca Socială și Unibank din Republica Moldova a fost transferată o sumă de circa 13,3 miliarde de lei moldovenești (767 de milioane de dolari, sumă echivalentă cu 12% din Produsul Intern Brut anual al țării și mai mare decât lichiditățile totale ale băncilor). Evident, au fost făcute investigații, câteva raporturi Kroll și închis un fost prim-ministru, dar cine, în definitiv, va ține pe umeri povara datoriilor? Evident, că și de această dată, acea pseudo-salvare numită austeritate ne va pune capacul.

Revenind la cartea lui Mark Blyth țin să menționez câteva momente relevante:

1. Nu este o carte ușoară! – dacă nu aveți timp suficient, mai bine croiți-vă. Așa am făcut eu. Am citit-o aproape 3 luni și nu îmi e rușine să zic asta, dar credeți-mă că o să vă ia timp ca să percepeți detaliile tehnice;
  2. Nu necesită cunoștințe în domeniu – eu sunt un cititor universal și, la primele pagini, eram speriată. Dar ce mi-a plăcut e că am simțit o îndrumare eficientă de-a lungul lecturii. Știți acel gen de lecții de la catedră, în care profesorul chiar se implică? Asta face Blyth. Un soi de lecție publică în care despică subiectul austerității de-a fir a păr.
  3. Este extrem de informativă – da, acesta este cuvântul cheie. Un titlu informativ și dens, care cu siguranță o să vă convingă să faceți notițe. Și să căutați mai multe astfel de titluri.

Cred că aș plasa acest titlu în lista cărților necesare pentru o schimbare de mentalitate la nivelul colectivității, o carte care ne va ascuți simțurile și ne va oferi o perspectivă amplă asupra realităților economice din afara zonei noastre de confort.

Titlu: Austeritatea. Istoria Unei Idei Periculoase
Autor: Mark Blyth
Editura: TACT
Nr. Pagini: 420
Gen Literar: Business, economie, finante
Publicată la 19.11.2019
Nota recenzorului: 9/10

Recenzie ,,Vicious” de L.J. Shen

Recenzie ,,Vicious” de L.J. Shen

,,El e și iadul și raiul pentru mine.” Când avea șaptesprezece ani, Emilia LeBlanc a ajuns în casa familiei Spencer, acolo unde fuseseră angajați părinții ei ca și slujitori. Acolo l-a întâlnit pe Baron Spencer Junior, cel care avea să devină coșmarul vieții ei. Baron...

Recenzie ”Coincidență ca număr de aur”  de Arina Avram

Recenzie ”Coincidență ca număr de aur” de Arina Avram

În prima zi de toamnă, am început să citesc un roman care începe tot cu o zi de toamnă. Ce surprindere cu romanul intitulat Coincidență ca număr de aur. Acum, când scriu, afară plouă și florile mele de pe balcon se deschid, parcă vor să mă îmbrățișeze cald. Când am...

Corina Moisei este redactor Booknation.ro de 1484 zile și a scris până acum 72 articole. Se află pe poziția 19 din 150 de redatori, fiind astfel un Redactor Activ. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Corina Moisei aici.