Recenzie Dintre Sute de Clișee de Radu Paraschivescu

Autor: Radu Paraschivescu
An apariție : 2009
Editura: Humanitas
Nr. Pagini: 194

Cu foarte mult umor și talent scriitoricesc Radu Paraschivescu face o trecere în revistă (hopa și eu cu clișeul !) a celor mai des întâlnite astfel de expresii folosite minut cu minut de către jurnaliști, comentatori, politicieni.

435441Stau de ceva minute bune în fața laptopului și mă gândesc vorba aia cum să încep, pentru că Dintre sute de clișee mi-a produs în creier o mulțime de gânduri care îmi circulă acum prin minte ca niște trenuri deraiate grăbite să ajungă în gară. Dar cum calea cea mai ușoară e dată de formulele simple, până la urmă așa voi începe și eu recenzia aceasta. Fraților!!! Cartea această e bestială !!

Bun, acum că am făcut introducerea nu o să mă întind prea mult la scris de frică să nu mă înregimetez și eu în batalionele de persoane care folosesc numai clișee atât în comunicarea scrisă cât și în cea prin viu grai.  Dar cred că ar fi de foarte bun simț dacă aș scrie aici ce înseamnă a vorbi în clișee și ce este clișeul așa cum descrie Radu Paraschivescu.

Una dintre trăsăturile clișeului este lipsa de consistență, a vorbi în clișeu înseamnă a spune sau/și a scrie ceva fără a transmite nimic. Autorul cărții este exasperat după cum el însuși mărturisește de mutilarea limbii române, de degradarea ei de către cei care pot fi numiți pe bună dreptate torționarii limbii, lozincari, agramați și gargaragii.

Din păcate de ani de zile asistăm – și poate unii dintre noi chiar contribuim – la folosirea excesivă a clișeelor mai ales în presă. Cu foarte mult umor și talent scriitoricesc Radu Paraschivescu face o trecere în revistă (hopa și eu cu clișeul !) a celor mai des întâlnite astfel de expresii folosite minut cu minut de către jurnaliști, comentatori, politicieni, culmea oameni care ar trebui să aibă un vocabular ceva mai dezvoltat decât expresiile care vor urma înșiruite mai jos.

Așadar, ce ar trebui să dispară din vocabularul multora și cu siguranță ce nu ar trebui să folosim noi, cei care din când în când mai scriem pe ici pe colo, sunt următoarele formule, care pot părea la prima vedere salvatoare atunci când dorim să comunicăm.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Radu Paraschivescu.

Dintre sute clișee poate fi considerat un mic dicționar, un îndreptar pentru noi toți cei care folosim mereu numai expresii ca, și să curgă cu exemple “oamenii au luat cu asalt supermarketurile încă de la primele ore ale dimineții”, “ca de obicei s-au încins grătarele pe care au sfârâit micii”, “apele dezlănțuite le-au răpit oamenilor agoniseala de-o viață”, “primii care s-au bucurat de zăpadă au fost bineînțeles copiii”, lucrătorii de la descarcerare au scos cu greu victimele dintre fiarele contorsionate”, “în zilele următoare vântul va sufla mai nervos pe creste”, și ultima dar nu cea din urmă este formularea “localnicii sunt în stare de șoc și nu își explică nici acum cele întâmplate”.

Nu-i așa că vă par și vouă foarte cunoscute ? Despre acest tip de limbaj și despre cum putem lupta împotriva lui scrie Radu Paraschivescu în Dintre sute de clișee.

Lectură plăcută și nu uitați, folosirea clișeelor dăunează grav limbii române care… nu a murit încă.